Steekproef: Veel vishandelaren maken er een potje van en informeren hun klanten slecht
VIDEOVan de Nederlandse viswinkels en viskramen houdt 99 procent zich niet aan de etiketteringsregels, zegt de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek. Dat belemmert klanten bij het maken van een duurzame keuze.
Delen per e-mail
Visverkopers zijn verplicht de exacte naam van de vis en hoe en waar deze is gevangen, te vermelden. Maar het onderzoek van de Consumentenbond laat zien dat slechts 1 van de 97 bezochte vishandelaren zich aan deze regels houdt. Volgens de bond hebben consumenten die informatie wel nodig om te kunnen bepalen of een vis duurzaam is of niet.
Een derde van de visverkopers gebruikt helemaal geen vitrinekaartjes. De helft doet dat wel, maar zet daar onvoldoende informatie op. Ongeveer een kwart (24 procent) van die kaartjes vermeldt alleen het herkomstgebied. 10 procent meldt de vangst- of kweekmethode en slechts 6 procent geeft de exacte naam van de vis.
Toezichthouders van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) zouden strenger moeten controleren dat verkopers hun klanten goed informeren, vindt de bond. Ook de onderzoekers van de Consumentenbond die in de winkel anoniem vragen stelden over duurzaamheid, kregen vaak onvoldoende informatie.
Vragen over duurzaamheid
In een enquête van de Consumentenbond geeft bijna de helft van de ondervraagden aan dat informatie over duurzame vis hun aankoop zou beïnvloeden. Ook zegt 70 procent van de visverkopers regelmatig vragen over duurzaamheid te krijgen.
,,Het is hoog tijd dat visverkopers zich beter gaan houden aan de etiketteringsregels. En dat de NVWA hier streng op toeziet. Overbevissing, schade aan het milieu, bijvangst en vervuiling. De problemen in de visserij liegen er niet om’’, aldus directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond.
,,Bij duurzame vis wordt rekening gehouden met de visstanden en de negatieve impact op natuur en milieu wordt zoveel mogelijk beperkt. Consumenten die daarom voor duurzame vis willen kiezen, moeten dan wel beschikken over de juiste informatie.’’
Opleiding etiketteren
Adriaan van Moort, voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Visspecialiteiten (VNV) laat weten dat dit onderwerp al een aantal jaar hoog op hun agenda staat. ,,De groep consumenten die informatie verwacht over de herkomst van het product groeit. We hebben hierop ingespeeld door een opleiding etiketteren speciaal voor de visdetailhandel te ontwikkelen.”
Op duikinhetdiepe.nl kunnen consumenten hun kennis testen over duurzame vis. Ook zijn er vragen te vinden die consumenten aan hun visverkoper kunnen stellen om erachter te komen hoe duurzaam hun producten zijn.
Voor een visspecialist zijn er factoren die het lastig maken om te voldoen aan de wetgeving op dit vlak, volgens Van Moort. ,,De informatie over de vangstmethode zijn vanuit de leveranciers niet altijd beschikbaar. Daarnaast wordt er in de visdetailhandel gewerkt met veel kleinere partijen, deze informatieplicht brengt niet alleen veel administratieve druk met zich mee, maar maakt het proces ook erg foutgevoelig.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Kaasleverancier Albert Heijn slachtoffer van gijzelsoftware
Het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de leveringen van kaas aan supermarkt Albert Heijn is in het paasweekend naar eigen zeggen gehackt. Dat laat directeur Toon Verhoeven van Bakker Logistiek weten. Door de hack waren er afgelopen weekend lege schappen op de kaasafdelingen in de Albert Heijn-supermarkten. -
Wat Eten We Vandaag: Orecchiette pasta met harissa kipgehaktballetjes
Deze zelfgemaakte kipgehaktballetjes met harissa pasta zijn ontzettend smaakvol én heel makkelijk te maken. Bovendien zijn ze heerlijk in combinatie met orecchiette pasta en een zelfgemaakte tomatensalsa. -
Koken & eten
Boodschappen binnen 10 minuten in huis: Gorillas schudt bezorgmarkt op met flitsservice
Ineens was Gorillas daar. Een supersnelle bezorger die je boodschappen binnen 10 minuten thuisbezorgt. Bijna te mooi om waar te zijn, zou je denken. Toch werkt het. Volgens het bedrijf zelf was het hoog tijd om de markt op te schudden met een nieuwe aanpak. Want traditionele supermarkten hebben te lang stilgestaan. ,,Hoeveel innovatie heeft er de laatste tien jaar nou plaatsgevonden?” -
PREMIUM
Braadworststoofpot met witte bonen
Meneer Hamersma weet alles over wijn, mevrouw Hamersma doet niets liever dan koken. Deze week: braadworststoofpot. Met een net zo ‘slow’ rood wijntje. -
Koken & eten
Janny van der Heijden: ‘Koken met zakjes en pakjes is eigenlijk geen koken’
Het grote publiek kent haar vooral als de onbetwiste koningin van de baksels, maar voor Janny van der Heijden (66) valt er nog veel meer te proeven. De presentatrice reisde voor 24Kitchen kriskras door het land om een antwoord te vinden op de vraag: wat is de smaak van Nederland? Libelle sprak met haar.
-
PREMIUMRecensie
Liefhebber van vlees kan watertanden bij Giornale in Eindhoven
Chef-kok Kevin Penris van restaurant Giornale snijdt het vlees zelf uit en heeft daarmee een uitstekende controle op de kwaliteit. En dat is te proeven! Beoordeling 7,9. -
Koken & eten
Netflix-docu ‘Seaspiracy’ zorgt voor ophef: veel visfans bedanken voortaan voor lekkers uit zee
Wie de Netflix-documentaire Seaspiracy ziet, gaat nadenken over zijn eigen visconsumptie. Vleesvervangers als falafel, Quorn en tofu kennen we inmiddels, maar er zijn ook smakelijke visvervangers op de markt. Hieronder vind je inspiratie. -
Jodenkoeken krijgen een nieuwe naam: ‘We wilden ons steentje bijdragen’
De gele blikken gevuld met de overheerlijke jodenkoeken, wie kent ze niet? Sinds kort hebben de koeken een nieuwe eigenaar, bakkersfamilie Pater. De koeken blijven even lekker, maar krijgen wel een nieuwe naam: Odekoeken. Of bakkerij Lotus Bakeries uit Geldrop, die de koeken bakt onder de naam ‘Echte Enkhuizer jodekoek’, de naamsverandering ook overweegt, is niet bekend.