Volledig scherm
Supermarkten richten zich vaak op minder gezonde producten voor hun aanbiedingen. © Shutterstock

Supermarkten geven gezonde voeding opvallend weinig aandacht

Supermarkten prijzen in hun folders vooral etenswaren aan die ongezond zijn. Ongeveer 80 procent van de aanbiedingen van supermarkten betreft producten die niet onder de Schijf van Vijf vallen, blijkt uit onderzoek van supermarktvergelijker Questionmark in samenwerking met de Transitiecoalitie Voedsel.

Tussen supermarkten onderling zijn grote verschillen. Zo houden sommige supers rekening met de hoeveelheden suiker, zout en vet in het voedsel, terwijl andere daarin achterlopen. Ook biedt de ene supermarkt amper alternatieven aan voor producten waarin vlees is verwerkt, waar de ander stevig inzet op plantaardige producten.

,,Wat ons betreft is deze benchmark een eerste stap naar een grootschaliger en terugkerend onderzoek naar de manier waarop supermarkten zich inzetten om de gezonde en duurzame keuze voor consumenten de gemakkelijke keuze te maken”, zegt Willem Lageweg van Transitiecoalitie Voedsel. Het onderzoeksrapport is aan staatssecretaris Paul Blokhuis (Volksgezondheid).

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) vindt dat het onderzoek te beperkt is om een ranking van gezonde en duurzame supermarkten te maken. De belangenorganisatie stelt dat supers meer manieren hebben om producten uit de Schijf van Vijf onder de aandacht te brengen. ,,Het is jammer dat dit soort initiatieven niet meegenomen worden waardoor het onderzoek geen compleet beeld geeft.”

Volledig scherm
Folders van supermarkten bij Reclamefolder.nl. © Reclamefolder.nl

Volgens voedselwaakhond Foodwatch ligt de schuld deels bij het kabinet, dat de sector te veel ruimte biedt. ,,Zij sloten met de supermarkten ruim een half jaar geleden een overeenkomst met de belofte dat consumenten zouden worden verleid gezonde producten te kopen. Maar de aanbiedingen van frisdrank, chips en snacks vliegen je om de oren.”

Questionmark heeft bewust de namen van de supermarkt niet gepubliceerd. ,,Op dit moment is het ons doel om de politiek, supermarkten en consumenten bewust te maken van het feit dat supermarkten grote invloed uitoefenen op wat wij kopen en eten", zo laat Charlotte Linnebank, directeur van Questionmark weten. ,,Supermarkten beschikken over diverse technieken om ons te sturen in ons koopgedrag. In dit onderzoek laten we slechts een paar van deze technieken zien. Door te laten zien dat supermarkten nog veel kunnen verbeteren en dat er verschillen zijn, willen we steun vragen om dit onderzoek groter en met jaarlijkse regelmaat te kunnen doen. Dat we nu laten zien dat supermarkten veel kunnen verbeteren en dat er voorlopers en achterblijvers zijn geeft de noodzaak tot deze bewustwording en voor vervolgonderzoek aan.”

Aan het afvallen? Jan Heemskerk helpt gewone mannen graag bij het ontwikkelen van een gezonde levensstijl. Bekijk hier de vijf afleveringen:   

  1. In Offerman-fabriek wordt bijna 3 weken na listeriadrama nog geen plakje vlees gesneden

    In Offerman-fa­briek wordt bijna 3 weken na listeria­dra­ma nog geen plakje vlees gesneden

    De fabriek van vleeswarenbedrijf Offerman in Aalsmeer ligt bijna drie weken na de grote terugroepactie nog steeds stil. Offerman moest de locatie begin oktober sluiten nadat bleek dat vleeswaren die hier werden gesneden en verpakt, waren besmet met de listeriabacterie. Zeker twintig mensen werden ernstig ziek na het eten van besmet vlees, drie personen overleefden het niet en een vrouw kreeg een miskraam.