Volledig scherm
Aan de hand van de Nutri-Score ontmaskerde Foodwatch veel ‘gezonde’ etenswaren. © BELGA

Voedselwaakhond ontmaskert ‘gezonde’ etenswaren: ‘Dit kun je misleiding noemen’

‘Dit product bevat 25% van je dagelijkse vitaminebehoefte!’ In reclames voor etenswaren komen dergelijke ‘gezonde claims’ regelmatig voorbij. Voedselwaakhond Foodwatch claimt dat veel etenswaren die door fabrikanten als gezond worden aangeprezen echter helemaal niet zo gezond zijn.

Foodwatch testte aan de hand van de zogenoemde Nutri-Score gezondheidsclaims van onder meer volkoren biscuits, crackers, vruchtendrank, pizza’s, ontbijtgranen, grillworst en yoghurt. ,,We hebben een kleine steekproef gedaan, maar al op basis hiervan is zichtbaar hoe nuttig de Nutri-Score kan zijn’’, zegt Elif Stepman, campaigner bij foodwatch.

De Nutri-Score laat met kleuren, van groen tot rood, en letters (van A tot E) op eenvoudige wijze zien hoe (on)gezond een product is. De A is voor de gezondste en de E voor de ongezondste producten. Door een label met de Nutri-Score duidelijk zichtbaar op een product te plaatsen kan de consument direct zien hoe gezond het product is. Dat kan voor verrassingen zorgen. 

Zo krijgt de vruchtendrank Roosvicee Multivit - waar volgens de fabrikant wel 10 vitaminen inzitten - volgens het label een E, de meest ongezonde score. Ook de verschillen tussen vergelijkbare producten kunnen duidelijk aangetoond worden met de Nutri-Score. Een Pizza Spinaci van Dr. Oetker blijkt bijvoorbeeld volgens de berekeningen relatief gezond met een B, de op een na hoogste score. De spinaziepizza van Wagner komt met een D echter als ongezond uit de bus. 

Drastische verandering

Op dit moment is het volgens de voedselwaakhond vaak nog onduidelijk hoe (on)gezond etenswaren precies zijn. Informatie over vet, zout en suiker zijn meestal verborgen in kleine lettertjes op de achterkant van een verpakking. Stepman: ,,Dit kun je misleiding noemen. Er zijn veel ‘gezonde claims’ die de schijn wekken dat het product in zijn geheel gezond is. Maar die producten blijken helemaal niet zo gezond te zijn.’’

Om daar verandering in te brengen pleit de voedselwaakhond samen met andere consumentenorganisaties al geruime tijd voor de Nutri-Score. Ze willen dat het voedsellogo verplicht wordt opgelegd aan alle bedrijven en hun producten. Pas als alle bedrijven meedoen kan de consument producten goed vergelijken en valse claims doorzien. 

De strijd voor de invoering van de Nutri-Score verloopt echter moeizaam. Volgens Stepman worden ze al jarenlang tegengewerkt door grote bedrijven als Coca Cola en Mars, die eigen logo's proberen te pushen waarbij ze er zelf goed vanaf komen. Het is de hoogste tijd voor een ‘goed en streng’ logo, zegt Stepman. ,,We hopen dat de Nutri-Score snel als hét gewenste systeem gezien wordt.’’