Volledig scherm
Bavaria komt uit Brabant, niet uit Holland. Dat zegt actiegroep Pacte des Cygnes. © Pacte des Cygnes

Geinige actie: Geen Holland, maar Brabant op Bavariaflesjes

LIESHOUT - De mysterieuze actiegroep Pacte des Cygnes wil dat het woordje 'Holland' onmiddellijk uit het logo van Bavaria verdwijnt. Op de etiketten moet voortaan 'Brabant' komen te staan.  

Het staat prominent op elk flesje, meteen onder de letters van Bavaria: ‘Lieshout Holland’. Het draait om dat laatste woordje, Holland. Een schande. Dat hoort niet thuis op de etiketten volgens Pacte des Cygnes. Dit genootschap wil in plaats daarvan Brabant op de flesjes hebben staan. ‘Bavaria, Holland: Dat voelt alsof Brabanders niet trots mogen zijn op hun biertraditie. Of op onze prachtige provincie’, laat het clubje weten in een schrijven naar de brouwerij.

En dus knutselde het genootschap een Brabants Bavaria-logo in elkaar en hing daar het Lieshoutse terrein van de brouwer deze week mee vol. „Neem parmaham, dat komt ook uit Parma”, trekt Pacte des Cygnes- voorzitter Ronald Donders een vergelijking met de Italiaanse delicatesse. „Op dezelfde manier zien we Bavaria als een echt Brabants bedrijf. Dat Holland moet eraf. En als ze er geen Brabant op zetten, dan op zijn minst The Netherlands. Misschien kan Bavaria een speciale editie maken met Brabant erop.”

Kim Holland

Pacte des Cygnes (lees: Frans voor Zwanenverbond) werpt zich sinds een jaar of vier op als beschermer van het Brabantse erfgoed. Het begon ooit met de oproep om Brabant onafhankelijk te maken. Daarna volgden verschillende acties. Zo kreeg pornoster Kim Holland begin dit jaar bijvoorbeeld paardenstront op haar stoep nadat er een seksfilm van haar bedrijf was opgenomen in de kerk in Tilburg.

En ook de Burger King in België (lees: dat een Vlaams- en Waals-Brabant kent) riep de hoon van de club over zich af. Er werd een boze brief gestuurd met in de bijlage een zak paardenstront. Het was een reactie op wat de club een ‘smakeloze reclameactie’ noemde. In haar Who’s the King-actie daagde de fastfoodketen Belgen uit om voor de echte koning te kiezen: koning Filip of toch de hamburger?