Volledig scherm
Foto ter illustratie © Getty Images/iStockphoto

'Meierijstad maakt potje van de zorg'

SINT-OEDENRODE - Gebrek aan visie in Meierijstad en slechte samenwerking bij de toewijzing van cliënten voor jeugdzorg, WMO en werk en inkomen. Deze kritiek staat in een rapport van de Rekenkamercommissie.

Voorzitter John Verhoeven van de Rekenkamercommissie Meierijstad zei het als een waarschuwing: ,,Wij zijn geen afrekenkamer, maar als het nodig is moeten we wel harde noten kunnen kraken. En dit is het meest kritische rapport dat wij tot nu toe schreven."

Verhoeven meldde dit vorige week richting de gemeenteraad bij de presentatie van het rapport 'Over de toegang tot het sociaal domein in de gemeente Meierijstad'. Ofwel de 'sluis' voor burgers naar ondersteuning op het gebied van jeugdzorg, participatie (werk en inkomen) en de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO), waar inwoners terechtkunnen voor zaken als rollators, trapliften, dagopvang of huishoudelijke hulp.

Kritiek

In het rapport worden inderdaad zeer harde noten gekraakt. De forse kritiek richt zich niet zozeer op de medewerkers van de gemeente, maar veel meer op het bestuur; zowel het college van B en W als de raad.

De onderlinge samenwerking binnen het ambtelijk apparaat én met partners in onder meer jeugdzorg gaat slecht. Er is een gebrek aan visie, constateren de onderzoekers.

Eerder deze maand werd bekend dat de regionale samenwerking in Oost-Brabant op het gebied van vernieuwingen in de jeugdzorg en WMO ook niet goed lopen. ,,De toegang tot het sociaal domein in Meierijstad is één grote puzzel", stelt onderzoeker Peter Castenmiller van PBLQ, het bureau dat in opdracht van de Rekenkamercommissie het onderzoek deed. ,,Bijzonder in Meierijstad is dat het bij de toegang tot het sociaal domein uitmaakt waar je woont. In Veghel, Schijndel én Sint-Oedenrode is de werkwijze anders."

Bewust

Het college geeft in zijn reactie aan dat hier bewust voor is gekozen. Bij de fusie per 1 januari 2017 was al sprake van een grote reorganisatie, die allerminst soepel verliep. Om de ondersteuning en (jeugd)zorg niet in de soep te laten lopen, handhaafde het college de werkwijzen van de oude gemeenten voorlopig.

Meierijstad ontving vorig jaar per maand gemiddeld 6399 klanten voor het sociaal domein, zo staat in het rapport. Verder staat er onder meer in dat veel burgers het lastig vinden waar zij moeten zijn voor zorg- en hulpvragen. Tevens duurt het vaak lang voordat cliënten weten waar zij aan toe zijn.

Hart voor Schijndel vindt dat het college het rapport niet 'bijster serieus neemt, terwijl het toch echt een tikkende tijdbom is' en vindt verder dat de raad zelf in de spiegel moet kijken.