Volledig scherm
Drukte in de Eindhovense spits. © Kees Martens

Ergernis in het OV, op de fiets en in de auto

OPINIECDA-raadslid Linda Hofman-Jobse deelt haar ervaringen met de mobiliteit in Eindhoven. Ze is de schrijfster van dit opinie artikel.

Op mijn opiniestuk 'In de file naast een lege busbaan' (ED 15 april) heb ik veel reacties gehad en wat duidelijk is: het onderwerp mobiliteit leeft in Eindhoven. Met dit tweede stuk wil ik een misverstand uit de weg ruimen en mijn ervaringen delen.

Het misverstand is dat ik nooit met het openbaar of de fiets zou gaan. Van de vijf werkdagen die ik heb ga ik er twee met de auto, omdat ik op die dagen afspraken buiten kantoor plan. Drie dagen ga ik met het OV en de fiets. Ik vind dus niet dat je per se met de auto moet gaan. Ik vind wel dat de auto een optie moet zijn. Nu is het zo dat Eindhoven onbegaanbaar is in de spits en dat we dat niet vreemd lijken te vinden. Ik vind dat wel vreemd, een stad als Eindhoven, het hart van de Brainport-regio moet bereikbaar zijn. Ook met de auto!

Dan mijn ervaring.
Dinsdag. Ik moet drie dagen voor een project in Tilburg werken, dus ik spring lekker vroeg op de fiets naar het station Eindhoven. Bij WoensXL kom ik mijn eerste ergernis tegen: compleet verkeerd afgestelde stoplichten. Ik sta te wachten, terwijl er geen auto's op de weg zijn. De bus naast me staat ook stil. Niemand mag rijden! Kan dat niet slimmer? De trein van 7.14 uur vervalt om onduidelijke reden. Ik wacht 30 minuten op de volgende trein, die afgeladen vol zit. Door de vertraging ben ik een halfuur te laat op mijn werk en kan ik dus 's middags ook weer een halfuur later naar Eindhoven.

Woensdag. Ik ga met de bus omdat ik vanavond pas laat terug naar huis ga. De vertrektijd van de HOV-lijn die stopt op de Churchilllaan (5 minuten lopen van mijn huis) is volgens Hermes 7.25 uur. Ik kom dan om 7.38 uur aan, zodat ik de trein van 7.44 uur moet kunnen halen. Deze bus is vaak zo druk dat je er nauwelijks nog bij kan. Zoals vaker moeten er bij elke halte eerst mensen de bus verlaten om anderen te laten uitstappen. Vervolgens moeten zij zich weer in de bus proppen. Hierdoor komen we pas om 7.43 uur aan op het station. Je raadt het al, weer mis ik mijn trein.

Donderdag. Ik ga weer fietsen en treinen. Op de terugweg alleen een kleine vertraging van ongeveer 10 minuten.

Hoe verleid je mensen om de auto te laten staan als het OV duur, druk en onbetrouwbaar is? Korting voor de trein kan ik niet gebruiken in de spits, want ook de NS wil je ontmoedigen in de spits te reizen. En dus betaal ik flink. Met voorstellen van het CDA Eindhoven om de 3 euro-dagkaart in de bus weer in te voeren is niets gedaan.

Druk
Vaak is het zo druk dat ik zowel in de bus als de trein moet staan. Geen probleem voor mijn jonge benen, maar ik krijg er wel een ochtendhumeur van als ik door te hard remmen of een wissel op het spoor tegen of op iemand anders beland. Wil je mensen verleiden om voor het OV te kiezen, dat een langere reistijd kent dan de auto, dan moet je zorgen dat ze kunnen zitten en comfortabel reizen.

Dan de fiets. Mijn grootste fietsergernis is het onnodig en erg lang stilstaan voor het stoplicht. Veel mensen rijden dan door rood, wat weer voor onveiligheid zorgt. Het CDA heeft een groene golf voor fietsers voorgesteld en de wethouder was hier positief over. Helaas is dit nog niet doorgevoerd bij de ontwikkelingen rondom het HOV in Woensel.

Kortom, ik zie nog volop vervoersuitdagingen. Ik vind dat Eindhoven goed bereikbaar moet zijn: per OV, per fiets maar ook per auto.