Volledig scherm
Een leerzame ervaring: spijbelen om actie te voeren voor een beter klimaatbeleid. © Annemieke van Dongen

Klimaatspijbelaars leren meer op het Malieveld

OpinieMeelopen in een protestmars is een leerzame ervaring waar de school niet tegen op kan. Dat schrijft Leonie van Laarhoven in dit ingezonden artikel. Van Laarhoven woont in Geldrop en is docent op een vmbo-school.

In het onderwijs wordt veel aandacht besteed aan ervaringsgericht leren. Situaties worden binnen de schoolmuren nagebootst. Maatschappelijke thema's staan hierin centraal. Vandaar dat mijn mond wijd openviel toen ik het commentaar van minister Erik Wiebes hoorde op de klimaatstakers.

'We hebben voldoende goed opgeleide mensen nodig om de plannen voor het klimaat uit te voeren, dus de beste klimaatbijdrage is naar school gaan', zei hij. 'Je leert meer op school dan op het Malieveld.' Gelukkig is Wiebes minister van Economische Zaken en Klimaat en niet van Onderwijs, want hij slaat de plank volledig mis.

Gretig

Inderdaad, ik kan mijn leerlingen in de klas vertellen over protesten door de jaren heen, ze uitleggen wat zij zelf kunnen doen aan de opwarming van de aarde en hoe ons politieke systeem in elkaar zit. Maar ze leren meer door die ene dag niet naar school te gaan en de trein naar Den Haag te pakken. Als onze leerlingen zich ergens hard voor maken, zijn ze gretig om alles over dat onderwerp te weten te komen. Ze maken spandoeken en zijn creatief bezig. Ze vogelen uit hoe ze met het openbaar vervoer op het Malieveld komen. Op sociaal gebied komen ze in aanraking met medestanders en andersdenkenden. Ze gaan in discussie, staan ergens voor, maken deel uit van een groep en ervaren hoe het is om in een protestmars mee te lopen.

Autonomie

Moet dat onder schooltijd? Waarom niet? Het grootste verschil tussen een dag met school naar het Rijksmuseum en een dag met je klasgenoten naar het Malieveld is dat het eerste wordt georganiseerd door een iets te enthousiaste CKV-docent en het laatste door de leerlingen zelf. Als je kijkt naar ervaringsgericht leren is dat precies wat we van onze leerlingen willen zien. Door zulke initiatieven te nemen krijgt de leerling autonomie over zijn leerproces. Daar steekt hij meer van op dan wanneer hetzelfde thema wordt behandeld in een les maatschappijleer.

Het is niet de bedoeling dat leerlingen wekelijks spijbelen, omdat ze iets anders interessanter vinden dan school, maar we hebben allemaal wel eens iets gedaan wat niet mocht en waar we veel van hebben geleerd.