Volledig scherm
Jacques Slegers op de fontein in aanbouw bij de Heuvelgalerie in Eindhoven. FOTO Kees Martens/fotomeulenhof

Opinie - Sloop kunstwerk reduceert Heuvel tot een gewoon beleggingsobject

OPINIE - Dit opinie-artikel is geschreven door Ben van Veelen. Hij is voormalig wethouder stedenbouw en ruimtelijke ontwikkeling van Eindhoven.

Vorige week las ik over de afbraak van het kunstwerk met fontein van Jacques Slegers voor de ingang van de Heuvel. Het zoveelste bewijs dat de gemeente Eindhoven niets opheeft met kunst en monumenten.

Toen de Heuvel Galerie - de officiële naam bij de opening in 1992 -ontwikkeld werd, werden door de ontwerper - architect Walter Brune uit Düsseldorf - diverse kunstwerken toegevoegd met als argument 'van kunst blijft men af'. Als verantwoordelijk wethouder heb ik toen intern meteen al gereageerd dat dat in Eindhoven niet zou werken. Natuurlijk zijn we als college van B en W destijds akkoord gegaan met deze toevoeging, want los van het doel van de ontwerper voegde kunst gewoon kwaliteit toe.

Ondersneeuwen
In 2007 en 2008 wilde de toenmalige wethouder om én te kunnen bezuinigen én kwaliteit te handhaven de gemeentelijke monumentencommissie samenvoegen met de welstandscommissie. Ik heb me daar als toenmalig voorzitter van de monumentencommissie tegen verzet, omdat de aanwezige ambtelijke capaciteit voor monumenten volstrekt onvoldoende was. Monumentenzorg zou gewoonweg ondersneeuwen door de veel grotere wel aanwezige capaciteit voor welstand en het afhandelen van bouwaanvragen. Het college heeft dat protest ter zijde gelegd met als argument dat een dergelijk nadeel best door een goede organisatie opgelost c.q. voorkomen kon worden. Helaas bewijst de praktijk dat ik gelijk heb gehad. Jammer, heel jammer.

Met het slopen van de fontein verdwijnt alweer een kunstwerk uit de Heuvel. Heel stilletjes zijn ook de plafondschilderingen overgeschilderd 'omdat de malls (gangen) zo donker waren'.

Gewin
Zo laat het management zien dat het alleen voor het geld, het gewin gaat en dat kunst en schoonheid absoluut niet meetellen in het beheer. Want wat voor argument is dat eigenlijk, 'te donker' in de stad waar de wereldmarktleider voor led-verlichting zetelt. En wat voor argumenten zijn het om een kunstwerk te slopen: omdat 'diverse tegels al loszaten en de pomp versleten is'. Gewoon goed onderhoud plegen en iets op tijd vervangen, behoort dat niet bij goed beheer?

Bij de overdracht aan de belegger heb ik destijds grote nadruk gelegd op het belang voor de stad van de Heuvel Galerie. "Het gaat over een openbaar stuk stad en niet over een recht toe recht aan winkelcentrum", was mijn stelling. De belegger accepteerde dat als leidraad. Helaas is die stelling niet op schrift vastgelegd: de belegger vroeg vertrouwen. Inmiddels is het geheel gereduceerd tot een gewoon beleggingsobject, het gaat 's nachts dicht, kunst wordt verwijderd, het forum is dicht gelegd. Wat wordt het volgende?