Volledig scherm
De Vestdijk in Eindhoven. © Michel Teeuwen

Zorg voor leven op de Vestdijk

OPINIEOPINIE - Frank Hazenberg uit Best is student ruimtelijke ordening en planologie aan de NHTV in Breda. Hij is de auteur van dit opinie artikel.

Auto's weren uit een groter deel van de binnenstad is goed voor Eindhoven. Kijk maar naar Breda, Utrecht en New York.

Sinds de plannen van de gemeente Eindhoven bekend werden, woedt een hevige discussie over de herinrichting van de Vestdijk. Het plan in het kort: een knip op de Vestdijk, geen doorgaand verkeer, van twee naar één rijstrook en van 50 naar 30 km/u. Dit met als doel de luchtkwaliteit te verbeteren.

De plannen hebben een karrenvracht aan kritiek opgeleverd. Er is angst voor meer files, meer uitstoot en een onbereikbare binnenstad. Wat mij betreft mag minder gedacht worden volgens het principe 'zo snel mogelijk van A naar B'. Het verleden wijst uit dat massa's auto's en asfalt steden niet aangenamer maken. De beste, leukste en hipste plekken zijn plaatsen waar geen of zeer beperkt auto's komen. De hele stad transformeren in één groot autovrij gebied kan niet, maar waar zeg je: vanaf dit punt geen gemotoriseerd verkeer?

Parkeren
De Demer, het 18 Septemberplein en het Stratumseind zijn ooit aangepast om netjes met de auto voor de winkels te kunnen parkeren. Voor die straten zijn we gaan inzien dat het beter en anders kan. Een autovrij gebied kan groot zijn bij de juiste voorzieningen. Aan de rand van de stad de auto parkeren en lopend of met leenfietsen of openbaar vervoer de binnenstad in. Dan ontstaat meer aangename ruimte voor inwoners en bezoekers. Uit onderzoek en praktijkvoorbeelden blijkt dat ontwerpen op kleine, menselijke schaal, de leefbaarheid bevordert. Ontwerpen gericht op de voetganger en fietser stimuleren de vier basiskwaliteiten van de stad: levendigheid, veiligheid, duurzaamheid en gezondheid.

Termen als snelheid, capaciteit en grootschalige ontwerpen, die recht van de tekentafel komen, dienen te worden vervangen door gezelligheid, aantrekkelijkheid en ontmoetingsmogelijkheden. Het langzame verkeer - de mens - moet kunnen genieten van het verblijf in de stad.

Economisch gezien zijn de baten interessant. Woningwaardes stijgen met 5 tot 10 procent bij uitzicht op groen en water. De betalingsbereidheid is groter in een aantrekkelijke winkelstraat met bomen en struiken wat leidt tot 9 procent omzetstijging. Fietsers en voetgangers geven 13 procent meer uit dan automobilisten, omdat ze langer in de stad blijven.

Stadsleven
Een groene aantrekkelijke boulevard met historische stadsgracht waar mensen graag verblijven, ik ben ervan overtuigd dat het mogelijk is voor de Vestdijk. Denk aan een grootstedelijke variant van de Kleine Berg met veel ruimte voor ontmoeten, ontspannen, winkelen en genieten. Een stedelijke omgeving waar het stadsleven het beste tot uiting komt.

Het omvormen van drukke verkeersaders tot rustige stadsstraten is niet nieuw. In talloze steden is dit al gebeurd of staat het op de agenda. Kijk naar de Nieuwe Markt in Breda of de Catharijnesingel in Utrecht. Het beste voorbeeld is Times Square in New York. Dit plein, ingedamd tussen Broadway en 7th Avenue, trekt 350.000 bezoekers per dag. In 2009 is een groot deel van Broadway, een vierbaansweg, afgesloten om ruim één hectare extra ruimte te bieden aan voetgangers. De resultaten waren boven verwachting. Het verkeer stroomde beter door, het was veel veiliger, vijf nieuwe flagship stores werden geopend en inmiddels is de Times Square een van de top 10 winkellocaties ter wereld!

Ik denk dat Eindhoven, veel kan leren van andere steden. De stad is voor de mens om te wonen, werken, winkelen, feesten en ontmoeten. 50 km/u rijden doe je daarbuiten.