Tegenvallende Matthäus Passion Brabants Orkest
Het is elk jaar weer een verrassing hoe de bezetting van de Matthäus Passion van het Brabants Orkest eruit zal zien. Koor en orkest zijn de constante factoren, dirigent en solisten zijn elk jaar anders.
De allermooiste Matthäus tot nu toe was die van twee jaar geleden, onder leiding van Peter Dijkstra. Er was chemie tussen alle betrokkenen en contact met het publiek. Dijkstra is goed bekend met de uitvoeringspraktijk van de oude muziek en bracht daar het nodige van in.
Of de Duitse dirigent Christoph Poppen daarmee bekend is weet ik niet, hij koos in ieder geval voor een uitvoering waarin van de verworvenheden van veertig jaar ontwikkeling op dit gebied weinig was terug te horen. Dit was een Duits romantische uitvoering met een dikke, ongenuanceerde koorklank, een ongelijkmatige en te luide orkestklank en solisten die voor een deel beter in een opera dan in een barokke passie passen. Zo kun je Bach niet meer spelen, zo neem je je publiek, dat van alle kanten met een andere kijk op Bach wordt geconfronteerd, niet serieus. Het Philipskoor is nou eenmaal groot, het Brabants Orkest heeft geen barokhobo's, onder bepaalde zaken kom je als dirigent niet uit, maar neem je mensen bij de hand, leid ze door de muziek, overtuig ze en zoek samen naar een passende klank.
Poppens versie miste inzicht, koor en orkest ontbeerden daardoor geloof in eigen kunnen en vertrouwen in de kracht van de muziek. Wat we kregen was een weinig veerkrachtige en enigszins plichtmatige Matthäus waarin mensen van goede wil elkaar zochten en niet vonden. Niet dat er individueel niets deugde – Joshua Ellicott is een prachtige tenor, Robert Muuse een aangename bas en sopraan Keren Motseri op momenten een boeiende sopraan – maar in deze tijd van steeds doordachter uitgevoerde Matthäussen bleef deze achter.
Matthäus Passion van J.S. Bach door Het Brabants Orkest, het Philips Philharmonisch Koor, het jongenskoor van Schola van de Sint Jan in Den Bosch, tenoren Joshua Ellicott (evangelist) en Peter Gijsbertsen, bassen Nanco de Vries (Christus) en Robbert Muuse, sopraan Keren Motseri en mezzosopraan Wilke te Brummelstroete onder leiding van Christoph Poppen.
Gehoord in Muziekgebouw Eindhoven op 21 april 2011
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Energierekening
Sjaak (75): ‘Ik heb zelf radiatorfolie achter de radiatoren geplaatst, met magneten’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Sjaak Kolderman (75) uit Sassenheim. -
vraag 't vtwonen
Zo wordt je huis een oase van rust: ‘Dat is echt een basisbehoefte’
In een rustig huis is het fijn thuiskomen na een lange werkdag. Hoe maak je van je huis zo’n serene plek? We vragen het Liza Wassenaar, stylist bij vtwonen. -
De beste games voor...
De beste games voor op een feestje: zo krijg je iedereen rondom de televisie
Gamen is meer dan alleen maar schieten of voetballen, en is vaak veel makkelijker om aan te beginnen dan je misschien denkt. In deze rubriek geven we daarom laagdrempelige tips voor games in elke situatie. Vandaag: de beste games voor tijdens een feestje. -
PREMIUM
Geen zweetbandjes maar smartphones bij Doe Maar in Klokgebouw Eindhoven
EINDHOVEN - Doe Maar, veertig jaar geleden opgericht in Neerkant, stond vrijdagavond in een uitverkocht Klokgebouw in Eindhoven.