Volledig scherm
Krzystof Klimczak. © Kees Martens/fotomeulenhof

Parkeerplaatsen Zuidoost-Brabant overvol met Oost-Europese vrachtwagens

EINDHOVEN - 'Kamperende' vrachtwagenchauffeurs uit vooral Oost-Europa zorgen voor afval en overlast op parkeerterreinen in de regio. De Kamer wil een verbod.

Krzystof Klimczak staat met zijn vrachtwagen geparkeerd op een bedrijventerrein in Eindhoven-Acht. De Pool woont in zijn cabine, vier weken aan een stuk, als hij op en neer pendelt tussen Venlo en Engeland. Hij slaapt, kookt en wast zich er in. Klimczak zegt nooit rotzooi achter te laten. "Ik heb altijd een tasje of doos bij me om mijn rommel in te doen."

Overlast
Klimczak ziet ook dat niet al zijn collega's even netjes zijn. Overnachtende of pauzerende vrachtwagenchauffeurs op parkeerterreinen en langs wegen in de regio zorgen in toenemende mate voor overlast. Met uitpuilende afvalbakken en een grote bende eromheen. Truckers die hun behoefte doen in de struiken. Petflessen, tijdens de rit gevuld met urine, die achterblijven in de berm. Vluchtstroken die bezet worden gehouden door geparkeerde vrachtwagens, vooral uit Oost-Europese landen.

A67
Anouk van Eeten, medewerkster bij het Gulf tankstation De Beerze langs de A67 in Bladel: "We hebben hier zes containers op het terrein staan. Die zitten altijd propvol en er ligt een hoop rommel rondom heen. Het is gewoon smerig. Ook de binnendoor paadjes naar het tankstation toe liggen vaak vol rommel."

Boetes
De Tweede Kamer wil er korte metten mee gaan maken. Een meerderheid wil een boetesysteem voor transportbedrijven invoeren. Behalve aan de risicovolle situaties en overlast moet hiermee een einde komen aan de 'onmenselijke toestanden' waaronder veel Oost-Europese truckers hun werk doen. Ze werken vaak weken achter elkaar, zoals ook Klimczak. Overnachten op parkeerterreinen langs de snelweg en in de directe omgeving is veel goedkoper dan op een officiële truckstop.

Overbelast
Volgens Rijkswaterstaat, beheerder van de 'verzorgingsplaatsen' bij tankstations, zijn op doordeweekse nachten de terreinen langs de rijkswegen in Zuidoost-Brabant overbelast. "En dat leidt tot zoekgedrag naar illegale, gratis alternatieven", zegt een woordvoerder. Dat heeft tot gevolg dat er ook geparkeerd wordt op pech- en hulpstroken. Inspecteurs van Rijkswaterstaat spreken de chauffeurs erop aan, maar kunnen niet handhaven als het gaat om onaangepast gedrag, overlast of verstoring van de openbare orde.

Lees donderdag in het ED het volledige artikel, of via de digitale krant.

poll

De waarde van de Dutch Design Week voor Eindhoven wordt onderschat

De waarde van de Dutch Design Week voor Eindhoven wordt onderschat

  • Eens (58%)
  • Oneens (42%)
1347 stemmen