Volledig scherm
salon van Gogh in Nuenen © Fotopersburo van de Meulenhof bv

Salon van Gogh in Nuenen: hij zou nu asielzoekers schilderen

NUENEN - Herman Pleij, prof in de Nederlandse letterkunde, tetterde het bijna de zaal in: ,,Maak als Nuenen veel meer gebruik van het feit dat Vincent van Gogh hier zo'n twee jaar heeft gewoond en gewerkt. Bouw bijvoorbeeld zo'n wevershuisje na, die hij zoveel heeft geschilderd. Zet van die enorme reproducties op plekken waar de schilderijen zijn ontstaan en doe ook meer met de prachtige teksten. "

De bezoekers goed informeren moet daarbij leidend zijn, aldus de ook nu weer zeer gedreven Pleij. ,,Maak er een historische sensatie van, zoals de Britten dat ook zo goed doen."

Salon van Gogh
Pleij was een van de gasten op de tweede Salon van Gogh, de eerste was vorig jaar in Zundert, het geboortedorp van de schilder (1853-1890). In Nuenen was hij twee jaar actief, vanaf 1883. Hij schilderde er onder meer De Aardappeleters. Pleij schetste in het begin van de avond de strijd die Van Gogh leverde, zijn hele leven lang. ,,In die tijd was er sprake van de katholieke emancipatie. De protestanten die waren in de minderheid, maar waren wel de baas. En daar zette Van Gogh zich tegen af, ook tegen zijn elitaire familie. Vincent gaat juist naar de wevers, de boeren." Op de vraag van gespreksleider Cornald Maas wat Van Gogh nu had geschilderd antwoordde Pleij: ,,Asielzoekers, ongetwijfeld. Hij schilderde toen al de meest verdorven der aarde en dat zijn nu de asielzoekers."

Axel Rüger, directeur van het Van Gogh Museum, kon zich daar wel in vinden, ofschoon: ,,Misschien ook wel randgroeperingen. En hij zou zeker ook wel gebruikmaken van tradities, net als hij destijds deed, door heel goed naar andere schilders te kijken." Hij onderschreef ook de wens om de schilder wat meer onder de aandacht te brengen in Nuenen en verwees daarbij naar de manier waarop dat in andere Van Gogh-plaatsen als Arles of Auvers sur Oise wordt gedaan: ,,Daar zie je flinke afbeeldingen van schilderijen op die plekken waar de doeken zijn gemaakt, naast goede toelichtende teksten. Dat functioneert heel goed."

Pleidooi
André van Es,  voorzitter van de Nederlandse Nationale Unesco Commissie, hield een pleidooi om van erfgoed geen gestolde geschiedenis te maken. In de watermolen - ook door Van Gogh geschilderd - gaf ze aan dat mensen ook nu  ermee aan de slag moeten: ,,Erfgoed moet levend blijven en moet een rol spelen in de eigentijdse samenleving." Het schort volgens de voormalig politica aan bewustzijn: ,,Daarom zijn regels of een gedragscode voor erfgoed, door iedereen onderschreven, van groot belang."

Vincent Bijlo zei te hopen dat marketing niet met Van Gogh aan de haal gaat: ,,Dat zie je nu gebeuren met De Stijl, dat enorm wordt gepromoot. Marketing is leuk, maar mag nooit het doel zijn."

Bart de Boer, directeur van De Efteling, rondde de avond af met de opmerking dat hij samen met de voorzitter van het Brabant C-fonds - het grootste cultuurfonds van Brabant - 'Vincent een boost wil gaan geven'. Hoe of wat dat moet, wilde hij nog niet aangeven, maar De Boer vindt het tijd worden dat onderwijs, bedrijfsleven en overheid samen gaan werken aan het goed op de kaart zetten van Van Gogh in Brabant: ,,Er moet iets gebeuren. voor ons' Vincent. Dat is van belang voor heel de provincie."