Volledig scherm
De nieuwe langzaamverkeersbrug over het Wilhelminakanaal in Oirschot. © Architectenbureau wUrck

Ballast Nedam maakt brug Wilhelminakanaal Oirschot

OIRSCHOT - De nieuwe brug over het Wilhelminakanaal in Oirschot wordt gebouwd door Ballast Nedam. Dat heeft de gemeente Oirschot bekendgemaakt. De Nieuwegeinse firma was een van de vier bedrijven die een bieding deden.

De brug voor fietsers en wandelaars verbindt straks de Groene Corridor en de wijk Moorland met het centrum van Oirschot. Ballast Nedam schreef in voor 2,5 miljoen euro. Het bedrijf schat de onderhoudskosten van de brug gedurende 25 jaar in op 324.975 euro.

Voor de realisatie- én plankosten is in totaal 3,2 miljoen euro uitgetrokken. De raad stelde een bedrag van 1,3 miljoen beschikbaar, de provincie draagt 1,9 miljoen bij.

Van Rijkswaterstaat heeft de gemeente Oirschot de toezegging dat de brug lager mag zijn dan de norm die er eigenlijk voor staat. De jongste eisen stellen dat een brug 6,10 meter hoog moet zijn, de Oirschotse brug wordt 5,25 meter. ,,Groot voordeel is dat we de brug nu optimaal in het landschap kunnen inpassen en een comfortabele helling kunnen meegeven”, schrijft het college aan de raadsleden.

De lagere hoogte vormt geen risico. Als de hoogte al aangepast moet, is dat zeker niet voor 2050 te verwachten. Tegen die tijd is de brug afgeschreven.

De brug moet in 2019 gereed zijn. Voor de zomervakantie wil de gemeente een informatieavond houden voor omwonenden.  Op de site van de gemeente Oirschot is  een impressie van het nieuwe ontwerp te zien:

ED gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

Kempen