Geluid en luchtkwaliteit voorop bij adviezen voor A58 Oirschot
OIRSCHOT - Geluid en luchtkwaliteit, die twee zaken staan op de prioriteitenlijst van Team Oirschot 'met kop en schouders' bovenaan. Rijkswaterstaat wordt uitgedaagd om op dat gebied 'een flinke slag te maken' bij het ontwerp van de nieuwe A58 bij Oirschot.
Dat bleek maandagavond bij de presentatie van Team Oirschot, de groep omwonenden en ondernemers die wensen en ambities in kaart heeft gebracht voor de aangepaste snelweg. In Brouwerij Van de Oirsprong werden verkeerswethouder Caspar van Hoek en Karin Weustink (directeur Netwerkontwikkeling van Rijkswaterstaat) bijgepraat over de bevindingen.
Oirschot heeft een haat-liefde-verhouding met de snelweg. Enerzijds wordt de A58 gekoesterd als weg die de gemeente zo bereikbaar maakt, anderzijds is het drukke verkeer een continu bron van ergernis en zorg. De verbreding, waaraan in 2020 begonnen wordt, zal ongetwijfeld een enorme impact hebben op het dorp.
Geluidsbescherming
Team Oirschot heeft het project van alle kanten bekeken en doet tal van suggesties. Veel aandacht gaat uit naar de geluidsbescherming. Team Oirschot streeft naar 'een maximale reductie' van de overlast en streeft naar de 'mooiste geluidsschermen van Nederland', met veel groen. In het bosgedeelte aan de oostzijde zullen de schermen dichtbegroeid zijn, zo is het advies. Ter hoogte van het dorp worden die transparanter en/of lager, want Team Oirschot hecht veel waarde aan het zicht vanaf de snelweg op het dorp met zijn iconische kerk.
Brug over Wilhelminakanaal
Meest complex bij de verbreding is de brug over het Wilhelminakanaal. Het huidige viaduct is twintig meter breed en blijft intact. Daar komt een nieuw exemplaar naast te liggen met vergelijkbare afmetingen. De vraag is nu: aan welke zijde? Aan de noord- of zuidkant van de huidige brug? Team Oirschot heeft geconstateerd dat er aan beide opties voor- en nadelen kleven. Ook de kostprijzen lopen niet ver uiteen. Daarom heeft het bewonerscomité bewust besloten om geen voorkeur aan te geven. ,,We kwamen er simpelweg niet uit." Die ingrijpende beslissing is nu aan Rijkswaterstaat en de gemeente. Wethouder Van Hoek stelde gisteravond dat daarbij ook de raad betrokken zal worden.
Team Oirschot werd maandag door Rijkswaterstaat en Van Hoek overladen met complimenten voor de constructieve bijdrage en inzet. Pas later zal blijken welke wensen haalbaar en betaalbaar zijn en welke adviezen daadwerkelijk in de plannen terugkomen. Afgesproken is dat de groep 'aan de zijlijn' betrokken blijft bij het verdere traject.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Altijd maar reizen voor je werk, is dat nou wel zo leuk? ‘Moest wel eens een verjaardag van mijn kind missen’
Elke dag na je werk naar huis, dat is niet voor iedereen de realiteit. Deze drie Nederlanders waren soms vaker onderweg dan thuis. Hoe is het om veel te reizen voor je baan en hoe gaat het thuisfront daarmee om? -
Zo deel je zo min mogelijk persoonlijke data met Facebook
Steeds meer mensen maken zich zorgen over wat Facebook met hun persoonlijke data doet. Met onderstaande tips hou je zoveel mogelijk informatie privé. -
Tachtig procent van de Europese automobilisten kent dit waarschuwingssymbool niet
Waarschuwingssymbolen in de auto die aangeven dat er iets mis is, kunnen in de loop van de tijd veranderen, vooral wanneer de techniek aan boord verandert. De opkomst van hybrides en elektrische auto's kan voor een hoop verwarring zorgen.