Volledig scherm
Op school moeten kinderen ook leren na te denken over de impact van technologie op ons dagelijks leven. © Hollandse Hoogte / Paulien van de Loo

Digitale geletterdheid in onderwijs: Iedereen moet mee in ICT

OpinieDe auteurs Willem Kock (bestuurder van Best Onderwijs in Best) en Erno Mijland (opleider iCoaches bij BCO Onderwijsadvies in Venlo) over digitale geletterdheid. De samenleving wordt steeds digitaler. Scholen kunnen daar niet aan voorbij gaan.

Leerkrachten schatten de digitale geletterdheid van hun leerlingen in met een rapportcijfer van 4,9. Het cijfer komt uit de nieuwste editie van de Monitor Digitale Geletterdheid primair onderwijs, die onlangs veel aandacht kreeg in de media.

Wie laaggeletterd is, kan met moeite meedoen in onze samenleving. Daarom besteden we in onze scholen veel aandacht aan taalverwerving. En daar zijn we best goed in. Maar ondertussen wordt onze samenleving elke dag een stukje digitaler, technischer, complexer. Wat betekent dat voor het doel om jonge mensen zich thuis te laten voelen in de wereld van leren, werken en het alledaagse leven? 'Digitale geletterdheid' is een antwoord op die vraag. Het is niet voor niets een domein in het nieuwe curriculum zoals dat op dit moment voor het Nederlandse onderwijs wordt ontwikkeld.

Kekke quizjes

Digitale geletterdheid gaat niet over hippe lessen met kekke quizjes, lokalen vol technische snufjes, ronkende robots of leerlingen die zich qua schermtijd kunnen meten met professionele programmeurs. Waar gaat het dan wel om? Om te beginnen om technologie betekenisvol in te zetten als gereedschap, bijvoorbeeld om je gericht te oefenen in taal, rekenen en andere vakken. Om informatie op te zoeken en te verwerken. Zo leer je gereedschap gebruiken door gereedschap te gebruiken. Daarnaast: door wijsheid op te doen, na te denken en het gesprek te hebben over de impact van technologie en media op ons dagelijkse leven, nu en in de toekomst. Digitale geletterdheid gaat over je gezondheid, je veiligheid, het online respectvol omgaan met elkaar, je met gezond verstand informeren. En over slimme oplossingen vinden en gebruiken om (samen) verder te komen met je doelen.

We kunnen het aanleren van digitale geletterdheid niet alleen overlaten aan het thuisfront. Dan dreigen de verschillen tussen jonge mensen die wel en die niet mee kunnen doen in de fundamenteel veranderende samenleving steeds groter te worden.

iCoaches

Onze scholen zijn dé plek om ook aan digi-taalverwerving te doen. Op de zeven scholen van Best Onderwijs geven we op meerdere manieren invulling aan die opdracht. Zo worden momenteel acht iCoaches opgeleid om collega's te ondersteunen bij de inzet van en het werken met ICT. Een aantal van onze leerlingen werkt, begeleid door de iCoaches in een ICT-lab waar ze nieuwe technologieën uitproberen en hun kennis inbrengen. Zo werken we samen met alle betrokkenen aan de digitale geletterdheid van leerkrachten en leerlingen. Met als doel iedereen mee te kunnen laten doen.