Volledig scherm
PREMIUM
© Thinkstock

Factchecken is nu belangrijker dan ooit

ColumnIk had het laatst met mijn collega over de advertenties op Instagram. Het viel haar op dat ze advertenties te zien kreeg over dingen die ze nog nooit had opgezocht op internet, bijvoorbeeld een Duitse cursus. Alleen omdat ze gezegd had dat ze ‘Strümpfe’ zo’n mooi woord vindt.

Je weet dat door allerlei algoritmen advertenties gepersonaliseerd zijn. Als je online naar nieuwe sneakers zoekt, dan krijg je vervolgens allerlei advertenties op je favoriete krantensite of Facebook-tijdlijn gepresenteerd. Ik ben - zoals heel veel anderen - een gewillig slachtoffer. Ik koop regelmatig online, ook dingen die als advertentie voorbijkomen: een douchekop die water zuivert en bespaart, een rolknoflookpers, rubberen overschoenen voor in de regen en ik verwacht binnenkort een pot wondervet waarmee ik leer kan behandelen. Waarschijnlijk leidt mijn surfgedrag naar dit soort dingen die ik echt moet hebben. Dat is dus wel te verklaren. Maar die Duitse cursus blijft vreemd. En eng ook. Alleen door een Duits woord te zeggen.