Volledig scherm
Leerlingen zijn het meest gebaat met een docent die zijn vak verstaat. © ANP XTRA

Onderwijs: Het roer moet om en om en om

OpinieAltijd is er wel iemand die leerkrachten komt vertellen dat het allemaal weer anders moet. Nu gaat het weer over de Middenschool. Dit ingezonden artikel is geschreven door Tiny Rutten, oud-docent uit Veldhoven.

Een déjà vu. Opnieuw in dit theater! De Middenschool, terug van weg geweest! Het is al heel lang geleden, ik durf niet eens op te zoeken hoe lang, maar ik herinner me nog goed dat op onze school (het voormalige Bisschop Bekkerscollege in Eindhoven) een onderwijsdelegatie uit de Bijlmer op bezoek kwam. Het waren mensen die de Middenschool al in praktijk brachten. Zij kwamen ons vertellen hoe dat moest.

Als ik terugdenk aan mijn onderwijsloopbaan heb ik het gevoel dat er altijd wel iemand was die kwam vertellen hoe het moest. We deden heus wel ons best, hoor: we voerden bijvoorbeeld de 'Vrije Tempo Werkwijze' in. Die doopten we overigens heel braaf om in Eigen Tempo Werkwijze, omdat dat 'Vrije' iets te ongebonden klonk. We gingen over op een verlengde brugperiode, die we vervolgens ook weer afschaften. We hadden een ingewikkeld systeem om te hergroeperen. We formeerden verschillende onderwijsteams en kwamen om in het teamoverleg. We worstelden ons door ' De Tweede Fase'. We waren druk met het bouwval dat 'Het Studiehuis' werd genoemd.

Kortom, we consumeerden het ene ei van Columbus na het andere. En altijd waren er stuurgroepen, ontwikkelgroepen en adviesbureaus, die ernstige mannen en vrouwen op ons af stuurden, die ons voorhielden dat ons onderwijs helemaal verkeerd was georganiseerd. Het roer moest om en om en nog een keer om. En vanzelfsprekend werd bij iedere omwenteling, klein of groot, de leerling altijd centraal gesteld.

Als het vandaag niet lukt ...

Maar wat helpt die leerling nu echt? Zou het misschien een juf of meester kunnen zijn, die naast een kind gaat zitten, wellicht zelfs even een arm om zo'n kind heen slaat en zegt: 'Nou ga ik het, speciaal voor jou, nog eens helemaal uitleggen, net zo lang tot jij het snapt. En als het vandaag niet lukt, doe ik het morgen nog een keer en overmorgen doe ik het weer, als dat nodig is.'

Maar ja, kom daar maar eens om, met klassen waarin dertig leerlingen zitten. Kom daar maar eens om, als je opleiding niet zodanig is geweest dat je je leerlingen vol zelfvertrouwen jouw kennis kunt overdragen. Kom daar maar eens om, als je een goedwillende, maar slecht begeleide zij-instromer bent die zich het onderwijs toch een beetje anders had voorgesteld.

Misschien moet er eens een juf of een meester naast de minister gaan zitten, een arm om zijn schouder slaan en zeggen: 'Nou ga ik het, speciaal voor jou, nog eens helemaal uitleggen, net zo lang tot jij het ook snapt.'