Volledig scherm
De Máximasluis bij Lith bij de start van de onderhoudswerkzaamheden. © Foto Mallo/ Gabor Heeres

Nóg langer omvaren door sluisrenovatie bij Lith; minister mag het uitleggen

LITH - Het schiet niet op met het werk aan de Prinses Máximasluis bij Lith. Groot onderhoud loopt extra vertraging op. Vorige week had de noordkolk helemaal opgekalefaterd moeten zijn. Maar nu moeten grotere schepen nog een tijdje omvaren, en wel tot 29 januari.

De Maas-malheur in Lith is ook doorgedrongen tot Den Haag. VVD’er Remco Dijkstra maakt zich er druk over. Hij voelt met Kamervragen minister Cora van Nieuwenhuizen aan de tand. Hij wil graag weten wat er ter plekke precies loos is, hoe lang het nog duurt en of het klopt dat schippers zeven uur moeten omvaren.

Dat laatste moeten ze al maanden. Eind juli startte Rijkswaterstaat met werkzaamheden aan de Prinses Máximasluis. Dat wil zeggen aan de noordkolk; de kleinere zuidkolk (110 meter lang, 14 breed) bleef gewoon in gebruik. Aanleiding: het houtwerk rondom de deuren aan de oostzijde, het zogenoemde bovenhoofd, was dringend aan vervanging toe. Gaandeweg kwam er letterlijk méér boven water.

‘Voordeur’ en ‘achterdeur’ niet allebei eruit

Toen is ook gekeken naar de westelijke deuren. Zo is sediment verwijderd. ,,De slijtage van de deurscharnieren bleek groter dan verwacht. Herstel kan niet wachten”, meldt Rijkswaterstaat. Dus moeten de deuren eruit gehesen. Maar volgens Rijkswaterstaat kunnen de ‘voordeur’ en ‘achterdeur’ niet gelijktijdig eruit getild. Dan zou het Maaswater onbelemmerd doorstromen. Dus moet eerst het werk aan het bovenhoofd klaar zijn.

Volledig scherm
Het complex bij Lith met van boven naar beneden de waterkrachtcentrale, stuw, de noordkolk en de kleinere zuidkolk. © Google Earth

Rijkswaterstaat maakt van de gelegenheid gebruik om ook ander grootschalig onderhoud uit te voeren. Zoals het conserveren van de deuren en vervanging van houtwerk. Deze werkzaamheden stonden gepland voor de periode van 2020 tot 2023, maar worden nu naar voren gehaald.

De deuren kregen een grote beurt. Voor het stralen en verven zijn die naar een werkplaats getransporteerd. Nieuwe scharnieren moesten worden gegoten.

‘Aanvaarschade’

Rijkswaterstaat werkt naar verwachting tot 29 januari aan de Prinses Máximasluis bij Lith. Grotere schepen die normaal gebruikmaken van de lange kolk, kunnen via sluis Weurt varen.

Als de sluis bij Lith weer normaal functioneert, gaat Rijkswaterstaat aan de slag bij St. Andries en Weurt. In Weurt worden de hijskabels van de hefdeuren vervangen. Dat levert een stremming van drie weken op. Op 11 november is de ‘aanvaarschade’ bij sluis St. Andries eindelijk aan de beurt. De verbinding met de Waal gaat dicht tot en met 20 december.