Volledig scherm
Foto ter illustratie. © ANP

Noordelijke randweg kost Oss minstens 13 miljoen euro

OSS - Drie rotondes, veertien aangepaste kruispunten en ten minste 13,3 miljoen euro. Het is allemaal nodig voor de aanleg van de noordelijke randweg in Oss. Dat staat in een nieuwe informatienota die het gemeentebestuur dinsdag openbaar maakte. 

Het stuk bevat de meest concrete plannen met de randweg tot nu toe. Die wordt ingericht als een 50-kilometerweg met vrijliggende fietspaden en zonder voetpaden. Daarmee lijkt die qua inrichting sterk op de Ruwaardsingel en Julianasingel, die samen te beschouwen zijn als een zuidelijke randweg. Op dit moment worden drie varianten met minimale verschillen onderzocht. Het gaat dan bijvoorbeeld over de breedte van de bermen en de afstand tussen de weg en het fietspad.

In de nieuwste plannen gaat Oss uit van de aanleg van drie rotondes op de randweg. Ter hoogte van de Macharensenweg, voor de deur bij tuincentrum Coppelmans aan de Kennedybaan en bij de aansluiting op de Gewandeweg in het uiterste noordwesten van de stad. Op die laatste kruising gebeuren nu de meeste ongelukken van de hele gemeente. 

Ontlasten

De noordelijke randweg moet de Singel 1940-1945 en Hertogensingel ontlasten. Zeker in de spits staan de doorgaande wegen nu vaak overvol, met wachttijden van wel dertien minuten tot gevolg. De komst van nieuwbouwwijk Oijense Zij belooft voor de toekomst een verdere toename van het autoverkeer. 

Begin dit jaar maakte verkeerswethouder Joop van Orsouw al wereldkundig dat de randweg een drietrapsraket wordt, aan te leggen van oost naar west. Als eerste is het stuk tussen de N329 en de Oijenseweg aan de beurt. Vanaf daar wordt de randweg doorgetrokken naar de kruising met de J. F. Kennedybaan. Het laatste deel leidt naar de Gewandeweg. 

Volledig scherm
De randweg wordt in deze drie fases aangelegd. © Gemeente Oss

Veel meer onderzoek

Voordat de weg kan worden aangelegd, moet Oss nog een berg onderzoek verrichten. Naar de precieze effecten voor het milieu, geluidsbelasting, stikstof en het effect op de Singels. Kosten voor die onderzoeken en grondaankopen zijn nog niet in de raming opgenomen. Alleen al voor de aanpassingen aan het bestaande wegennet is de gemeente naar schatting tussen de 13,3 en 14,7 miljoen euro kwijt. 

Een van de grootste knelpunten bij de aanleg wordt het meest oostelijke punt, bij de aansluiting op de N329. De spoorlijn en een Enexis-station maken dat het knap lastig is de weg daar aan te passen. Ombouwen van de kruisig kost naar schatting vier ton. Het eventuele verplaatsen van de overweg kost wel een miljoen. Dat laatste bedrag maakt geen onderdeel uit van de raming. 

Over de planning valt nu nog niets te zeggen. Bij de bespreking van de programmabegroting dit najaar komt de politiek aan zet. Mede vanwege aangekondigde bezuinigingen is het goed denkbaar dat de randweg op de lange baan wordt geschoven.