Volledig scherm
Ongeluk op gevaarlijke kruising in Oss © Foto Mallo / Gabor Heeres

Roep om aanpassing Raadhuislaan Oss wordt nóg luider na botsing op zondag: ‘Er mogen geen gewonden meer vallen’

OSS - Na wéér een ongeluk op de kruising voor het gemeentehuis in Oss, wordt de roep om aanpassing nóg luider. Burgemeester en wethouders buigen zich vandaag over oplossingen. Voor inspiratie hoeft het gemeentebestuur niet verder te kijken dan Nijmegen.

Opnieuw ging het zondagavond mis op de kruising van de Raadhuislaan en de fietsstraat in Oss. Dit keer werd niet een fietser, maar een maaltijdbezorger van zijn sokken gereden. De scooter eindigde tientallen meters verderop, de betrokken Renault raakte zwaar beschadigd. Volgens omwonenden van het beruchte kruispunt de zwaarste crash tot nu toe. 

Volledig scherm
Ongeluk op gevaarlijke kruising in Oss © Foto Mallo / Gabor Heeres

Het slachtoffer, een 20-jarige medewerker van New York Pizza, moest ter controle mee naar het ziekenhuis. Hij heeft ook een dag later nog flink last van zijn hoofd en heup, weet zijn leidinggevende Simbad Sinanovic. ,,Ik druk mijn bezorgers op het hart dat ze voorrang moeten krijgen, niet zomaar moeten nemen", zegt hij. ,,Maar hier zie je het helaas vaak misgaan. De gemeente heeft er een racebaan van gemaakt.”

Sinanovic ziet het liefst dat het punt opnieuw wordt aangepakt. En daarin staat hij zeker niet alleen. Een ruime meerderheid van de weggebruikers geeft in een peiling van het Brabants Dagblad aan de voorrangssituatie bij de kruising in hartje Oss te willen terugdraaien. Sinds twee maanden hebben voetgangers en fietsers daar voorrang op automobilisten. Het moet helpen de Raadhuislaan autoluw te maken. Maar voorlopig zorgen de aanpassingen vooral voor onduidelijkheid en ongelukken. Al zeker vier keer ging het serieus mis. 

Knoop in de maag

Verantwoordelijk wethouder Joop van Orsouw kreeg na het ongeluk van vorige week al een knoop in zijn maag. Die is er na de botsing van zondagavond niet kleiner op geworden. ,,Ik ben niet van het tuttebellen”, zegt Van Orsouw. ,,Als de gemeenteraad wil dat de situatie wordt aangepast, dan is dat volgende week geregeld. Maar wat doen we als het daarna weer misgaat? Je kan de veiligheid nu eenmaal nooit garanderen.”

Van Orsouw zegt de situatie vandaag te bespreken in het wekelijkse overleg van burgemeester en wethouders. Ook verwacht hij dat de partijen in de commissievergadering van donderdag zich over het kruispunt buigen. Zijn eigen standpunt? Dat doet er volgens Van Orsouw niet toe.

Quote

Als de gemeente­raad wil dat de situatie wordt aangepast, dan is dat volgende week geregeld

Joop van Orsouw, Wethouder

Als Oss inspiratie wil voor een goede oplossing, hoeft het alleen maar bij de collega’s in Nijmegen te kijken. Daar deed zich een paar jaar geleden precies dezelfde situatie voor. Vlakbij het Goffertpark werd een fietsstraat doorgetrokken over de drukke Muntweg. Net als in Oss passeerden automobilisten er eerst haaientanden, toen een zebrapad en tot slot een fietsstraat. En net als in Oss ging het gelijk mis. ,,Het heeft altijd wat tijd nodig voordat iedereen aan zo’n aanpassing gewend is”, zegt Freico Amberg namens de gemeente Nijmegen. ,,Maar hier leek die gewenning er nooit te komen.”

Terugdraaien

Nijmegen greep daarom in. Er kwamen hobbels en borden. Een klein deel van de weg werd zelfs aangewezen als 30 kilometerzone, zoals op termijn ook aan de Raadhuislaan moet gebeuren. Maar het mocht allemaal niet baten. Uit eigen onderzoek bleek dat het punt simpelweg te onoverzichtelijk was. Een kleine twee jaar na de aanpassing, werd de voorrangssituatie daarom teruggedraaid. ,,Maar ik vind het te makkelijk om Oss vanaf hier te adviseren. Op papier zijn de situatie misschien hetzelfde, maar ik ken de omstandigheden niet.”

Oss zou dus zeker niet de eerste zijn die op zo’n besluit terugkomt. Of de gemeente in dat geval gezichtsverlies zou lijden? ,,Dat is niet relevant”, zegt wethouder Van Orsouw. ,,Zoals het ook niet relevant is dat we de provincie dan mogelijk wat geld moeten terugbetalen. Het enige dat relevant is, is dat er geen gewonden meer mogen vallen.”

Volledig scherm
Zoek de verschillen: de situatie aan de Muntweg in Nijmegen leek sterk op de huidige situatie aan de Raadhuislaan in Oss. Na twee jaar besloot Nijmegen de auto weer voorrang te geven op het beruchte punt. © Google Maps