Opinie - Breng weer leven in binnenstad
OPINIE - De volgende bijdrage komt van de hand van Cees-Jan Pen en Herbert ter Beek. Cees-Jan is lector aan Fontys Hogescholen. Herbert is eigenaar-adviseur van Bureau voor Economische Argumentatie.
Nu de economie weer aantrekt, is het moment daar voor een innovatieve strategie voor de 'BV Binnenstad'.
Karakter
De uitdagingen waar binnensteden voor staan, kunnen niet effectief door individuele ondernemers worden opgepakt. Binnensteden moeten zich profileren, door minder op elkaar te lijken en een eigen karakter te ontwikkelen. Vaak is het noodzakelijk dat het kernwinkelgebied inkrimpt en dat in delen van de binnenstad detailhandel plaatsmaakt voor andere functies. Het is gewenst om de organisatie van de binnenstad te versterken en te professionaliseren. Deze opgaven kunnen alleen in publiek-private samenwerking succesvol worden opgepakt.
Steden waar ondernemers in de binnenstad zich organiseren en, bijvoorbeeld, door middel van een ondernemersfonds middelen bij elkaar brengen voor gezamenlijke investeringen, zullen uiteindelijk sterker uit de onderlinge concurrentiestrijd komen. Dit geldt zeker indien ook de vastgoedeigenaren bijdragen, letterlijk en figuurlijk, omdat hun rol bij veel ontwikkelingen cruciaal is.
Ondernemersfonds
Een recente quickscan van Fontys Hogescholen van de praktijk van ondernemerschap en ondernemersfondsen in de grotere Brabantse binnensteden wijst uit dat bijna alle steden inmiddels beschikken over een ondernemersfonds. Dit is verheugend, maar tegelijkertijd valt op dat vaak traditionele en sterk overeenkomstige keuzes worden gemaakt bij de besteding van het fonds. Uitschieters daargelaten, gaat het budget voor ruwweg een derde op aan een binnenstadsmanager en voor nog een derde aan feest- en sfeerverlichting en hanging baskets. De rest wordt besteed aan promotie en marketing, inningskosten van de ondernemersheffing en organisatiekosten. Het is niet aannemelijk dat binnensteden zich hierdoor effectief profileren. Wij pleiten voor meer diversiteit en een sterkere profilering, ook ten opzichte van elkaar. Dit moet doorklinken in de wijze waarop de beschikbare middelen worden geïnvesteerd.
Het ondernemender maken van de binnenstad moet breder opgepakt worden. Het lijkt er nu vaak op dat deze opgave vooral op het bordje ligt van de binnenstadsmanager. Hij of zij moet, vaak in 1 of 2 dagen per week, de kar trekken. Dit zal niet lukken.
De binnenstadsmanager kan ook niet voldoen aan alle eisen die aan deze functie worden gesteld. Een binnenstadsmanager moet kunnen wheelen en dealen met de gemeente en tegelijkertijd zijn of haar achterban van winkeliers en andere ondernemers bedienen. De binnenstadsmanager moet een visie kunnen ontwikkelen en daar draagvlak voor creëren, betrokken partijen regisseren, soms een kleine organisatie runnen en daarnaast materiedeskundig zijn wat betreft detailhandel en andere voor de binnenstad belangrijke functies. Met deze hoge eisen is het geen wonder dat binnenstadsmanager bijna net zo'n riskant vak lijkt als trainer van een betaald voetbalclub. Wie hoge ambities heeft, maar niet wil betalen, is niet realistisch. Wie de binnenstadsmanager niet aanstuurt of juist met te veel doelen opzadelt, vergroot de kansen op succes ook niet.
Licht
Drie zaken zijn essentieel: focus, massa en profiel. Gezamenlijke investeringen renderen als wordt ingezet op 'doorbraakprojecten'. Met hanging baskets of kerstverlichting worden binnensteden niet sterker. Nodig is echt ruimtelijk herstructureren en investeren in een beter product, meer beleving en effectieve promotie. Maak daarin keuzes. Zo zet Tilburg in op het creëren van beleving en het ontwikkelen van een beperkt aantal must see-events om vooral bezoekers van buiten de regio te trekken. Eindhoven stelt 'licht' centraal om panden te accentueren, maar ook om straten en gebieden in het centrum aantrekkelijker en veiliger te maken. Waalwijk heeft besloten minder maar meer realistische doelen te stellen en deze ook meetbaar te formuleren.
In het denken over binnensteden zijn grote bijstellingen gewenst. Eenzijdige focus op detailhandel moet ingeruild worden voor een integrale benadering. Het gaat om het optimaal benutten van de potentie op gebieden als cultuur, onderwijs, ambachten en horeca. Cruciaal is de woonfunctie te versterken, zodat de binnenstad ook daadwerkelijk leeft. Zorg ervoor dat ondernemers binnen ruime kaders tot creatieve en innovatieve oplossingen kunnen komen voor de ruimtelijke uitdagingen die ontstaan door de krimp van de detailhandel.
Binnensteden moeten een eigen profiel en 'DNA' ontwikkelen en cultiveren. Hiervoor is een sterke binnenstadsorganisatie nodig met voldoende budget, een activiteitenplan met een duidelijke focus en het lef om afwijkende keuzes te maken. Consumenten gaan niet voor eenheidsworst, maar voor authenticiteit en eigenzinnigheid. Koester daarom de door de crisis ontstane gaten in het centrum, juist daar liggen kansen voor nieuwe formules die smaak toevoegen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMGeld & Geluk
Stephanie en zoon Freek: ‘Zijn er 6000 euro per jaar op achteruit gegaan na zijn 18de verjaardag’
Om voor zoon Freek te zorgen, krijgt Stephanie een deel van zijn persoonsgebonden budget. Het geld dat hij met beleggen verdient, zet hij opzij. In deze Mezza-rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen Geld en Geluk. -
Ongeval met meerdere auto's op snelweg tussen Liempde en Best
BEST - Op de snelweg tussen Liempde en Best is zondagochtend een ongeluk gebeurd met meerdere voertuigen en daardoor was de weg even afgesloten. -
Generatie Z
Film je eigen game en word... miljonair!
Het blijkt een gat in de markt met YouTube als platform. Je begint aan een game, filmt dat en zet het resultaat online. Doe je het goed, dan heb je zomaar duizenden volgers en verdien je er meer dan een zakcentje mee. -
Generatie Y
Liefde op het eerste woord in de chatbox van TMF en nog altijd samen
De TMF-chatbox is in 2003 het begin van een bloeiende puberrelatie. Veertien jaar, een huwelijk en een kind verder zijn de onzekere tieners van destijds niet meer bij elkaar weg te denken. Angela Pultrum-Hermsen (29) en Danny Pultrum (28) uit Elden zijn de liefdespioniers van het internet, nog ver voordat ooit iemand van Tinder heeft gehoord. -
column
Waarom deze trend op LinkedIn zo irritant is - en wat je beter kan doen
Psycholoog Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: humblebragging
-
PREMIUM
'Meiden mogen later net zo van seks genieten als jongens’
Tijdens de Week van de Lentekriebels, die vandaag op basisscholen begint, horen oudere leerlingen nu ook alles over, jawel, de clitoris. Want die is net zo belangrijk als de piemel, stelt Elsbeth Reitzema. -
-
-
Uit den ouden doosch: Is het een mini wc-ontstopper?
Zes weken lang brengt deze krant verschillende generaties in beeld. Wat bindt de verschillende generaties, wie zijn hun idolen en welke voorwerpen staan in hun geheugen gegrift? In de wekelijkse video-rubriek 'Uit den ouden doosch' leggen we kinderen van nu mysterieuze voorwerpen uit het verleden voor. Deze week: de flessenlikker. Eerder verschenen in deze rubriek de floppydisk en het cassettebandje. -
Dit zijn wij
Geboren voor de bevrijding? Dan hoor je thuis in de Stille Generatie
Wij hebben heel veel meegemaakt: de zwartste crisisjaren, opkomend fascisme, jodenvervolging, een wereldoorlog, de atoombommen op Japan, een Koude Oorlog, dekolonisatie, watersnood, een land in wederopbouw en aan het einde van het hele verhaal die welvaartsstaat waarvoor juist onze generatie zoveel bloed, zweet en tranen heeft gegeven. Maar daarover hoor je ons niet pochen. Wij zijn de Stille Generatie.