Volledig scherm
ANP

Philips Lighting: pas in 2017 omzetgroei

EINDHOVEN – Door slechtere marktomstandigheden verwacht Philips Lighting pas volgend jaar, na het vierde kwartaal van 2016, een groeiende omzet op vergelijkbare basis te laten zien. Dat meldt het verlichtingsbedrijf uit Eindhoven bij de resultaten over het derde kwartaal donderdag.

Het bedrijf is voorzichtiger geworden over de omzetgroei door vooral omstandigheden in het Midden-Oosten en Turkije, maar ook in Europese landen, zoals Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. In de Benelux en Frankrijk is de omzet van Lighting wél gegroeid.

Brutowinst
De vergelijkbare omzet is in het derde kwartaal uitgekomen op 1,745 miljard euro, ruim 3 procent minder dan in dezelfde periode in 2015. De brutowinst bedraagt 175 miljoen euro (2015: 139 miljoen) en de nettowinst is gedaald met 30 procent naar 51 miljoen euro.

De omzetgroei in de divisies Led en Thuis is teniet gedaan door de daling van de verkopen in het onderdeel Zakelijk. De omzet in het segment Lampen blijft dalen, maar langzamer dan in de afgelopen kwartalen.

De omzet in led is bij Philips Lighting in de derde periode gegroeid met 16 procent en maakt nu 56 procent uit van de totale omzet van het bedrijf. In het tweede kwartaal was dat 53 procent.