Volledig scherm
Herman van den Dungen in zijn Eindhovense hifiwinkel met een type van zijn PrimaLuna versterkers. foto Kees Martens

Wereldwijd succes met buizenversterkers

EINDHOVEN - Ze staat verleidelijk te pronken in de etalage van de Stratumsedijk in Eindhoven: een mooi vormgegeven versterker met grote radiobuizen erin. Deze PrimaLuna kost alleen wel 1750 euro.



Hier, bij de zaak met de nogal ambitieuze naam De Hifiwinkel, kan de muziekliefhebber terecht voor high end; kostbare, maar kwalitatief zeer goede cd-spelers, versterkers, tuners en luidsprekers. Dit soort winkels zijn er nog wel een paar in de regio, en vele tientallen in Nederland.


Bijzonder is dat eigenaar Herman van den Dungen niet alleen 'dozen schuift' met versterkers en luidsprekers van fabrikanten, maar ook zelf audio-apparaten laat produceren. En dat doet hij met wereldwijd succes. "Vooral de versterkers en cd-speler van onze reeks PrimaLuna doen het goed" , zegt Van den Dungen, de Vlijmenaar die met zijn bedrijf Durob ook winkels heeft in Beek en Weerdinge, bij Emmen. "Na de start met PrimaLuna, vijf jaar geleden, zijn er jaarlijks gemiddeld drieduizend per jaar van verkocht. Wereldwijd, want we hebben ook dealers in bijvoorbeeld de VS en Japan." Met een kostprijs van zo'n duizend tot 2500 euro per stuk komt dat neer op een miljoenenomzet. Dealers stonden met de apparaten vorig jaar zelfs op de Russische miljonairsbeurs en de grootste elektronicabeurs ter wereld, de Amerikaanse CES.


Van den Dungen, die al 35 jaar in de hifiwereld zit, had rond 2002 succes met een wat kleiner project. Onder de naam Ah! bracht hij onder andere de Tjoeb uit, een verbeterde versie van een Marantz-cd-speler. Een hele zwik elektronica werd uit het origineel geschroefd en werd vervangen door andere. En ook daarin zaten die ouderwets aandoende radiobuizen. Die klinken volgens heel wat muziekliefhebbers nu eenmaal beter, muzikaler, dan transistoren. "De Tjoeb is begonnen als een privé-project", zegt Van den Dungen. "Later kwam hij ook in onze winkels en sloeg het aan." Daarna volgde verkoop via internet en via dealers, wereldwijd. Lovende recensies in hifi-tijdschriften als Stereophile en The Absolute Sound volgden, en recensies zijn belangrijk. "Veel mensen hebben nu eenmaal moeite om zélf te beslissen wat het beste klinkt", zegt Van den Dungen. "Van de Tjoeb hebben we uiteindelijk zo'n zevenduizend stuks verkocht." Nu worden ze niet meer geproduceerd, omdat Marantz stopte met het maken van de speler die er de basis van is.


In de tussentijd liep Van den Dungen via een Italiaanse hifi-bekende tegen een Chinese buizenversterker aan. Of hij er wat mee kon. Samen met zijn technicus Herman Croese ging hij aan het sleutelen. Hij zag mogelijkheden: een in China (dus relatief goedkoop) gemaakte versterker, maar dan kwalitatief goed en heel, heel goed klinkend. "Eigenlijk heel Nederlands, heel basic." De eerste PrimaLuna versterker was al snel geboren. Weer volgden er lovende recensies. Dat, samen met de voor audiobegrippen lage prijs van net geen duizend euro, vormden de basis van het succes van dat model. Al snel werd de serie uitgebreid. Nu zijn er een tiental modellen en er komen er nog een paar aan.


Er is maar weinig begrip voor mensen die veel geld uitgeven aan een goede muziekinstallatie, merkt Van den Dungen. "Als iemand een duur horloge of auto koopt, krijgt-ie vaak complimenten. Maar als iemand een paar duizend euro besteedt aan een goede versterker en luidsprekers, heeft-ie heel wat uit te leggen." Nu kosten sommige audio-spullen, ook die Van den Dungen levert, erg veel geld. Zo stonden er onlangs twee prachtig vormgegeven luidsprekers in de zaak van het Italiaanse Sonus Faber. Deze Amati's kosten wel tegen de dertigduizend euro. Per paar, dat dan wel. Maar sommige mensen hebben nu eenmaal veel geld over voor perfect geluid. Die willen dat een viool in een muziekstuk ook klinkt als een viool en niet als een snerpend, zwak aftreksel daarvan. "Mijn belangrijkste doelgroep zijn mensen die jong waren in de jaren zestig. Voor hen is muziek emotie, want muziek speelde toen een grote rol. En ze hebben veelal het geld om in zoiets te investeren."