Volledig scherm
Het logo op het hoofdkwartier van Philips in Amsterdam. © REUTERS

Merkenrapport: ‘Philips ziet in een jaar tijd half miljard aan merkwaarde verdampen ’

EINDHOVEN - Philips is een plek gedaald op de jaarlijkse lijst ranglijst van de meeste waardevolle Nederlandse merken en staat nu op plek vijf. Naast Philips staan nog vijf andere ondernemingen uit Zuidoost-Brabant op de lijst.

Ruim een half miljard aan merkwaarde heeft Philips het afgelopen jaar ingeleverd. Dat meldt internationaal marketingbureau Brand Finance in zijn jaarlijkse toonaangevende merkenrapport. De onderzoekers keken naar hoeveel geld een bedrijf in totaal zou kunnen ophalen als het zijn merk in licentie zou geven aan een andere partij. Dat is het geval van Philips nu zo'n 7 miljard euro, zegt Brand Finance. 

Zuidoost-Brabant

De onderzoekers taxeerden het Philips-merk in 2014 nog op bijna 10,7 miljard. Sinds het bedrijf zich toelegt op gezondheidszorg, minder op de consumentenmarkt actief is en verlichting de deur uit deed, zag het concern 3,6 miljarden aan merkwaarde verdampen. Het concern daalde van plek vier naar vijf op de jaarlijkse nationale ranglijst en komt nu na Shell (merkwaarde 36,4 miljard euro), KPMG, ING en Rabobank. 

In de top 50 staan nog vijf bedrijven in Zuidoost-Brabant: ASML (12) en NXP (15), DAF (30), Signify (voorheen Philips Lighting, plek 31) en Bavaria (44).  

Regionale Economie