Volledig scherm
Eindhoven - Eric Rondolat, bestuursvoorzitter van Philips Lighting, in het Eindhovense hoofdkantoor van het lichtbedrijf. © Fotopersburo van de Meulenhof BV

Philips Lighting maakt meer winst met minder verkopen

EINDHOVEN - Tegenvallende verkopen van verlichting in Amerika en het Midden-Oosten hebben de omzet van Philips Lighting in het derde kwartaal doen slinken. 

De omzet bij het Eindhovense lichtbedrijf daalde naar bijna 1,68 miljard euro, drieënhalf procent minder dan dezelfde periode in 2016. De gestegen verkoop van led-verlichting hebben het tij het afgelopen kwartaal niet kunnen keren.

Nettowinst

De nettowinst werd ten opzichte hetzelfde kwartaal vorig jaar meer dan verdubbeld. Die groeide van 51 miljoen naar 110 miljoen euro. Over de eerste negen maanden van dit jaar komt de nettowinst uit op 244 miljoen euro, één keer zoveel dan in 2016.  

Het verlichtingsconcern met het hoofdkantoor op de High Tech Campus in Eindhoven is beter in staat om de voortdurende krimp van de verkopen van conventionele verlichtingsproducten te compenseren met led. De omzet uit de verkoop van led-lampen steeg van 377 naar 416 miljoen euro. Toch heeft Philips heeft de voorraden zien toenemen. Dat komt voor een deel doordat minder led-verlichting werd verkocht dan verwacht. Ook werd geanticipeerd op meer verkopen voor thuis-oplossingen in het laatste kwartaal van dit jaar. Om kosten te besparen is het bedrijf de voorraden aanzienlijk aan het verminderen. Het bedrijf verwacht daardoor het huidige, laatste kwartaal de kaspositie flink te kunnen verbeteren. De vrije kasstroom kwam het derde kwartaal uit op een tekort van vijf miljoen tegen een plus van 164 in dezelfde periode in 2016. 

Marktaandeel

De verkopen van conventionele verlichting, zoals gloei- en spaarlampen, daalden ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar met zo'n zeven procent. Philips Lighting schat in dat de wereldwijde markt op dat gebied in een hogere tempo is gekrompen dan de eigen verkopen. Het bedrijf verwacht dan ook dat het aan marktaandeel heeft gewonnen. Philips Lighting wil het laatste bedrijf in de wereld zijn dat nog ouderwetse verlichting verkoopt. 

ED gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

Regionale Economie