Volledig scherm
Frans Van Houten, topman van Philips. © Reuters

Philips voert verkopen flink op

EINDHOVEN/AMSTERDAM - Philips heeft de verkopen in West-Europa en de Verenigde Staten weer wat weten op te voeren. Op beide markten rapporteert het op zorgtechnologie toegespitste concern na het tweede kwartaal van 2019 weer een paar procent groei. Dat kon Philips wel gebruiken: het eerste kwartaal van dit jaar verliep vlak in Europa, in de VS liepen de verkopen terug. 

Philips heeft in het tweede kwartaal de verkopen flink opgevoerd. De Philips-omzet kwam het afgelopen kwartaal uit op bijna 4,7 miljard euro, tegen 4,3 miljard euro vorig jaar. Het concern schreef de afgelopen drie maanden een nettowinst van 246 miljoen euro op in de boeken. Onder de streep bleef in de dezelfde periode vorig jaar nog een zuinige twee miljoen euro over, vooral door afwaardering van de aandelen in het Eindhovense lichtbedrijf Signify, voorheen Philips Lighting.  

Tweede helft 2019

De stevige kwartaalresultaten zijn iets beter dan waar analisten in de aanloop naar de bekendmaking van de cijfers op hadden gerekend. Philips-topman Frans van Houten is ‘tevreden’ met de resultaten. Hij verwacht dat de groei in de tweede helft van het jaar nog verder aantrekt en wijst erop dat alle divisies aan de omzetgroei hebben bijgedragen. Philips herhaalde zijn prognose voor dit jaar om tussen 4 en 6 procent te groeien. 

Regionale Economie