Nederlander neemt file steeds meer voor lief

VIDEOAutomobilisten hebben er steeds vaker vrede mee dat ze achteraan moeten aansluiten in de dagelijkse file op de snelweg. Dat blijkt uit nieuw onderzoek. 

Mensen zien de file steeds minder als een maatschappelijk probleem, toont onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) aan. Vond 72 procent van de Nederlanders in 2010 de files op autosnelwegen (helemaal) niet acceptabel, in 2019 is dit spectaculair gedaald naar 35 procent. 

Agressie op de weg en in het openbaar vervoer, geluidsoverlast, luchtverontreiniging, verkeersonveiligheid, kosten van en vertragingen in het openbaar vervoer worden allemaal als een groter vraagstuk ervaren dan de file.

Lange files rondom de A27 richting Utrecht
Volledig scherm
Lange files rondom de A27 richting Utrecht © ANP

Acceptatie

Quote

Het is toch een bepaalde gelaten­heid. Mensen weten ook dat ze dit zichzelf aandoen, omdat ze zo nodig allemaal op dezelfde tijd naar kantoor willen

Verkeersexpert Koos Spee over berusting bij automobilisten in de file

Sterker nog: acceptatie en berusting zijn inmiddels de sterkste gevoelens bij automobilisten in de (dagelijkse) file, aldus het KiM. Mensen ergeren zich nog vooral aan hufterig gedrag van andere weggebruikers. Denk aan over de vluchtstrook rijden of via een tankstation proberen de file in te halen.

,,Het is toch een bepaalde gelatenheid”, zo verklaart verkeersdeskundige Koos Spee het feit dat we de file steeds meer voor lief nemen. ,,Mensen weten ook dat ze dit zichzelf aandoen, omdat ze zo nodig allemaal op dezelfde tijd naar kantoor willen.”

Spee constateert verder dat er steeds meer files ontstaan door ongelukken na telefoongebruik tijdens het rijden. ,,Uit verveling even op je mobiel kijken, dat is tegenwoordig hoe het vaak misgaat.” 

Verhuizen geen optie

Uit het KiM-onderzoek blijkt ook dat automobilisten files vaak proberen te mijden, bijvoorbeeld door het kiezen van een andere route of andere vertrektijden. Verhuizen of wisselen van baan wordt zelden overwogen om het fileleed te verminderen. 

Mannen, hoger opgeleiden, werkenden, mensen tussen 18 en 45 jaar, mensen met hogere inkomens en frequente autogebruikers staan gemiddeld het meest in de file. Ditzelfde geldt voor mensen die in de Randstad wonen of die op grotere afstand van een station wonen.