Volledig scherm
PREMIUM
© ANP

Nou nou Mark, zo erg is het ook weer niet

CommentaarZelden zuchtte en steunde Mark Rutte zo erg op een persconferentie. De VVD-leider die in 2010 beleid beloofde waar rechts Nederland zijn vingers bij kon aflikken en harder rijden op de snelweg daarvan symbool maakte. De man die zijn partij zelf karakteriseerde als een vroempartij. Die Rutte moet nu met lange tanden de maximumsnelheid overdag weer terugdraaien naar 100 kilometer per uur.

Volledig scherm
Hans van Soest. © AD/Joost Hoving

Rutte vindt het maar ‘een rotmaatregel, verschrikkelijk om te nemen’. Maar het kan niet anders, was zijn boodschap bij de presentatie van de plannen. Ruttes pathos is tenenkrommend. Want zo ingrijpend is de verlaging van de maximumsnelheid nou ook weer niet in de praktijk. Natuurlijk vindt elke automobilist het fijn om harder te kunnen rijden waar dat kan. Maar overdag is het zó druk op de Nederlandse wegen, dat er sowieso maar amper 130 kilometer per uur kan worden gereden.

De tijdwinst die automobilisten hebben door dieper het gaspedaal te kunnen indrukken, behalen zij vooral in de avonduren als het rustiger is op de weg. En de maximumsnelheid blijft tussen 19 uur ‘s avonds en 6 uur ’s ochtends ongewijzigd. Verlaging van de maximumsnelheid leidt tot minder uitstoot en bevordert de doorstroming overdag juist, zeggen deskundigen. Het leidt dus tot minder files. En het komt ook de verkeersveiligheid ten goede in een tijd waarin het aantal verkeersdoden schrikbarend oploopt.