Volledig scherm
Een huishoudelijk medewerker stofzuigt het huis bij een oudere © Getty Images

VVD: Elke thuiszorgmedewerker moet Nederlands spreken

Alle medewerkers in de thuiszorg moeten minstens een basisniveau Nederlands beheersen, vindt de VVD. Zo kan ook iemand die alleen het huis komt opruimen, checken en doorgeven of het goed gaat met een kwetsbare oudere of zieke.

Begin dit jaar werkten volgens het CBS ruim 146.000 mensen in de thuiszorg, waarvan meer dan 24.000 met een migratieachtergrond. Gemeenten hebben regelmatig al in hun eisenpakket opgenomen dat huishoudelijk medewerkers in de thuiszorg Nederlands moeten spreken. Toch bestaat er officieel geen taaleis. Terwijl dat bij de verpleging en persoonlijke verzorging wél geregeld is.

Ondanks dat lokale overheden vaak in de praktijk al een taaleis hanteren, vindt VVD‘er Antoinette Laan het goed dat minister De Jonge (Volksgezondheid) zich daar ook hard voor maakt. ,,Het woord ‘zorg’ zit niet voor niks in het woord ‘thuiszorg’. De huishoudelijke hulp heeft namelijk net zo goed een signalerende functie. Hij of zij is er niet alleen om de ramen te lappen of de badkamer schoon te maken. Daarnaast willen de vaak oudere cliënten Nederlands met hun hulpverleners kunnen praten.”

Verder aan banden

Quote

Wij zijn het ermee eens dat het een vereiste is dat je goed kunt communice­ren met de cliënten waar je over de vloer komt

Woordvoerder ActiZ, de organisatie van zorgondernemers

Sinds 2015 zijn de gemeenten verplicht (huishoudelijke) ondersteuning te bieden aan kwetsbare burgers. Volgens een woordvoerder van ActiZ, de organisatie van zorgondernemers, stellen zij vaak scherpe kwaliteitseisen. Ook legt nieuwe wetgeving kersverse thuiszorgaanbieders verder aan banden.

,,Wij zijn het ermee eens dat het een vereiste is dat je goed kunt communiceren met de cliënten waar je over de vloer komt”, aldus de zegsman. ,,Maar je kunt het ook omkeren: soms is het juist prettig dat cliënten met een migratieachtergrond in het Arabisch kunnen worden aangesproken. We zien in ieder geval bij bedrijven die mensen uit Spanje of Portugal halen, dat deze mensen als eerste wat Nederlands wordt bijgebracht. Zo kunnen ze cliënten ook helpen met de dagelijkse dingen in het leven.”

Het liberale Kamerlid, eerder wethouder in Rotterdam, wil aan minister De Jonge (Volksgezondheid) overlaten hoe hij fikst dat een basisniveau Nederlands de norm wordt bij het aannemen van iedere thuiszorgmedewerker. Een verbod op buitenlandse thuiszorgbedrijven ligt niet voor de hand, omdat de open Europese markt Poolse en Bulgaarse ondernemers gewoon toestaat hier te opereren. Zij kunnen ook makkelijk huishoudelijk personeel meenemen dat geen Nederlands spreekt.

Laan: ,,Een taaleis voor de huishoudelijke hulp hoeft niet per se bij een wet te worden ondergebracht. Ik denk bijvoorbeeld eerder aan het opzetten van een keurmerk. Zo van: ‘Binnen deze thuiszorgorganisatie spreekt iedere medewerker Nederlands’. Dan weten cliënten of gemeenten waar ze aan toe zijn als dat predicaat ontbreekt, en kunnen ze voor een andere partij kiezen.”

Problemen signaleren is verplicht

ThuiszorgInHolland levert landelijk huishoudelijke hulp en begeleiding in veertig gemeenten, die al Nederlands eisen. Directeur Karin Scheffer meldt dat haar bedrijf, ook vanwege de plicht om problemen bij cliënten te signaleren, niet uitkomt onder medewerkers die ‘in de basis’ de Nederlandse taal beheersen. ,,Vergeet niet, huishoudelijke hulp is vaak het eerste stapje naar zwaardere zorg in de toekomst. Ook moeten we onze werknemers goed kunnen informeren over arbo-technische risico’s.”

Scheffer ziet vooralsnog niet dat de markt voor huishoudelijke thuiszorg ‘ingepikt wordt door bussen vol met Poolse mensen’, zoals de directeur dat schetst. ,,Als dat zou spelen, dan komt er een ongelijk speelveld. En gemeenten moeten dan gaan nadenken of ze dat willen. Maar dat is nu niet aan de orde.”

Volgens VVD‘er Laan kunnen thuiszorgbedrijven waar niet iedere huishoudelijk medewerker Nederlands beheerst, er altijd zelf voor kiezen om daarop aan de poort te gaan selecteren of het eigen personeel op te leiden. ,,Die medewerkers worden daar zelf ook gelukkiger van, omdat ze dan in de winkel ook eens een gesprekje kunnen aanknopen met de kassière. Dat lijkt me een win-win-situatie.”    

Volledig scherm
Antoinette Laan-Geselschap: ,,Het woord ‘zorg’ zit niet voor niks in het woord ‘thuiszorg’.” © ANP