Volledig scherm
EINDHOVEN - Coach Philip Cocu tijdens de eerste training met de PSV-selectie van 2018 op trainingscomplex de Herdgang. © Rob Engelaar

Florida-blog (2): Media en een PSV-trainingskamp, hoe gaat dat?

Een man die de PSV'ers met een kartonnen bord met groen geverfde letters en wat geschreeuw van zijn geloofsovertuiging trachtte te doordringen, was zaterdag de enige die in Florida voor wat opschudding leek te gaan zorgen. 

De spelers en technische staf lieten hem naast het oefenveld bij het Spectrum Stadium een minuutje begaan en gingen onverstoorbaar door met hun eerste training in Amerika. De sympathisant van een denkwijze over hemel en aarde bleek weinig kwaads in de zin te hebben en vervolgde in de weifelende januarizon van Orlando al snel op skeelers zijn weg.

Jan en alleman

PSV was toch al niet van plan om zich door iets of iemand te laten afleiden in de jacht op de 24ste landstitel. Voor de externe media die een van de halfjaarlijkse trainingskampen van de club bezoeken, is er in de loop van de jaren bijvoorbeeld veel veranderd. De ED-verslaggever is voor de veertiende keer op rij (zomer en winter) bij zo'n week present en heeft enig referentiekader. Een paar jaar geleden was het nog mogelijk om na een training Jan en alleman aan te spreken om op basis daarvan verhalen te checken of maken. Die tijd is alweer een poosje voorbij. PSV houdt meer dan ooit de regie in handen en heeft onder leiding van algemeen directeur Toon Gerbrands en perschef Thijs Slegers de tocht deels uit de Eindhovense muren gekregen en in de loop van de tijd veel strakkere afspraken afgedwongen. 

Stukje

Gerbrands gruwelt van lekken en kit ze desnoods zelf dicht. PSV wil ondertussen zeker nog wel meewerken aan journalistieke producties en laat media ook meekijken bij trainingen (zelfs dat wordt bij andere clubs ook al ingeperkt...), maar verwacht ook weer niet te veel spontaniteit. Er kan voor een training een speler worden aangevraagd en dan is het afwachten of diegene na afloop beschikbaar is (meestal gaat dit goed, red.). Tijdens een heel trainingskamp is 1 speler en bijna altijd de trainer en/of een directielid beschikbaar voor een langer gesprek. Spelers of stafleden na een training zonder toestemming en bijbedoeling aanspreken met een vraag of zonder toestemming van de club een spontaan stukje met een speler maken is er bijna niet meer bij. Ik hoor van collega's dat bij veel andere clubs hetzelfde het geval is. De leiding van PSV is overigens wel bereikbaar op momenten dat er vragen zijn. Dit geldt zowel voor Phillip Cocu als de directeuren Gerbrands en Marcel Brands. 

Verband

Vanuit de clubs bezien is de overgang naar nieuwe mediaregimes niet zo onlogisch en spelers zitten ook niet altijd te wachten op dat 'stukje'. Een verhaaltje over hen kan namelijk op ed.nl, ad.nl, telegraaf.nl, of vi.nl best genuanceerd en goed geschreven zijn, maar wordt vier sites verder weer totaal uit zijn verband gerukt, waardoor 'de media' er als geheel niet altijd goed opstaan. Een enkele speler begrijpt prima hoe dit soort fenomenen werkt, maar een groot deel begrijpt het ook niet. Ook binnen redacties is er overigens wel eens strijd over wat wel en wat niet gebracht moet worden op internet. Is het ontkennen van nieuws bijvoorbeeld ook nieuws? Of is dat juist het groot maken van iets wat journalistiek misschien wel heel onzorgvuldig was? Clubs zien ook dat 'knip en plak-sites' enorme bezoekersaantallen hebben en nu ook al een tijd eigen verhalen en video's bij wedstrijden zijn gaan maken. De clubs werken daaraan mee, omdat de sites nogal wat bezoekers trekken. 

Roeien

Zie dit stukje vooral niet als klaagzang, maar meer als verklarend tekstje waarom dingen soms zo lopen als ze lopen. Waarom vragen jullie niet even aan Maximiliano Romero hoe hij zijn eerste dag bij PSV heeft ervaren, hoor je een geïnteresseerde lezer vandaag al denken.... De vraag wordt wel gesteld, maar het is nu simpelweg nog niet mogelijk en komt over een paar dagen wel. Het is meestal roeien met de riemen die door de club worden aangereikt en het is - zeker in transferperiodes en rondom grote wedstrijden - voor clubs niet altijd mogelijk om overal aan mee te werken. 

Faciliteren

Het is vooral de snelheid en emotie die nieuws teweeg kan brengen, waar voetbalclubs huiverig voor zijn. Ze zitten totaal niet te wachten op online-brandbommen, maar moeten ondertussen wel externe media blijven faciliteren. Daar laten veel clubs en ook PSV nog wel eens wat liggen, hoewel er ook begrip voor moet zijn dat de club soms 'nee' zegt. Er zijn daarnaast ook goede ontwikkelingen geweest in de afgelopen jaren, omdat PSV bij contractverlengingen bijvoorbeeld media in de gelegenheid stelt om spelers te spreken. 

Achterban

Sponsoren hebben uiteraard belang bij zoveel mogelijk publiciteit en veel belangrijker voor een journalist is dat de achterban wil weten hoe het met club, leiding, trainers en spelers gaat. PSV moet de grens bewaken tussen die belangen en de druk die media op een selectie leggen. Een journalist wil zijn lezerspubliek zo goed mogelijk informeren, PSV heeft daar soms geen belang bij en kan het tegenwoordig als het echt moet ook zelf, via het eigen tv- of twitterkanaal. Veel clubs streven ernaar om deze activiteiten alleen maar verder uit te breiden. 

ED gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

PSV