Volledig scherm
PSV-perschef Thijs Slegers sprak van een geslaagd initiatief en hoopt dat het mogelijk is om ook in de toekomst fans uit te nodigen bij bijeenkomsten, bijvoorbeeld op de slotdag van een zomerse transfermarkt. © twitter

PSV maakt goede sier bij social media-criticasters

Waar is al het geld gebleven dat de afgelopen jaren is verdiend? Waarom zeggen de directeuren soms verschillende dingen? Waarom kon PSV deze zomer niet meer spelers kopen? PSV gaf gisteren antwoord aan de eigen fans. 

De clubleiding af en toe op sociale media tegen de schenen schoppen en dan ineens met de directie in een zaal zitten. PSV koos gisteren onder de noemer 'Fans First' voor een vernieuwde aanpak bij de presentatie van de jaarcijfers. Een initiatief dat volgens perschef Thijs Slegers verder kan worden uitgebouwd, bijvoorbeeld op de laatste transferdag van de zomerse spelersmarkt. 

Jaarcijfers

Zes kritische PSV-supporters kregen de kans om met de top van PSV in gesprek te gaan over de jaarcijfers van de club. Vlak voor de media-presentatie hield de leiding van PSV dezelfde sessie met deze criticasters, die door de club zelf waren geselecteerd via sociale media. De fans waren bijvoorbeeld gescreend op taalgebruik, affiniteit met cijfers en betrokkenheid bij PSV. Emotionele uitingen waren wel toegestaan, mits het enigszins binnen de perken bleef of was gebleven. Binnen de muren van het Philips Stadion was er vrijdag geen onwelvoeglijk taalgebruik en bleef de discussie beheerst. Ook drie leden van de zogeheten 'harde kern' waren aanwezig. 

Volledig scherm
De transfer van Memphis Depay zorgde bij veel fans voor het idee dat PSV schatrijk was geworden. Hij ging voor 34 miljoen euro (en 7 miljoen euro bonussen) naar Manchester United. De bonussen werden nooit uitgekeerd (Depay speelt inmiddels in Lyon, red.) en PSV moest van de 34 miljoen euro forse bedragen aan Depay zelf, zijn zaakwaarnemer en de belastingdienst afstaan. © Pro Shots

"Soms krijg je het idee dat ze zomaar wat doen, maar dat is gelukkig niet het geval", zei marketeer Erik van Vonderen uit Heemstede na de sessie. Hij is actief op Twitter en regelmatig kritisch op de directie en technische staf van de club. Van Vonderen zag dat PSV een winst van 2 miljoen euro presenteerde en kreeg tekst en uitleg na zijn vraag waar alle transfergelden van bijvoorbeeld Memphis Depay, Georgnio Wijnaldum, Jeffrey Bruma, Davy Pröpper en Luciano Narsingh zijn gebleven. Hij en Eindhovenaar Pascal van der Voort hadden een overzicht over de afgelopen jaren gemaakt en PSV legde uit dat de prijzen in de krant niet altijd op de bankrekening van PSV komen. Soms is het een beetje minder en soms zelfs heel veel minder, gaf financieel manager Jaap van Baar aan. "Bij een verkoop zijn er soms afspraken met spelers en managers, er geldt bijna altijd een opleidingsvergoeding, de vorige club profiteert regelmatig mee, de belastingdienst kan een graantje meepikken en er gelden vaak specifieke bonuscontructies en betalingstermijnen. Het is zelden op een heel bedrag af te ronden." 

Volledig scherm
Algemeen directeur Toon Gerbrands legde uit dat PSV op de centen moet letten. © Joep Leenen

PSV staat er niet slecht voor, maar moet dit jaar wel op de centen letten, legde algemeen directeur Toon Gerbrands de fans uit. Door het mislopen van Europees voetbal is er geen reden tot paniek, maar moet hier en daar de broekriem worden aangehaald. Voor veel fans was het ook een eye-opener dat PSV elk jaar sowieso voor pakweg 12 miljoen euro aan spelers moet verkopen om überhaupt quitte te kunnen draaien bij de in- en verkoop van voetballers. Dat de communicatie van de club soms te wensen overliet, viel tussen de regels door goed te beluisteren. De fans drukten PSV op het hart niet alleen eerlijk, maar ook eenduidig te communiceren. 

PSV