De laatste sfeeractie van PSV-supporters voor een wedstrijd, eind februari dit jaar voor het thuisduel met Feyenoord.
Volledig scherm
De laatste sfeeractie van PSV-supporters voor een wedstrijd, eind februari dit jaar voor het thuisduel met Feyenoord. © DCI Media

Supporters gunnen PSV claimvrij slot, ook zakelijke partners krijgen voorstel

Supporters van PSV drukten dinsdag vrij massaal op de optie ‘ik hoef geen compensatie voor het afgelopen seizoen’.

Seizoenkaarthouders van PSV hebben hun club in groten getale laten weten geen compensatie te willen voor vijf gemiste thuiswedstrijden van het net afgelopen seizoen. Dinsdagavond hadden 8.500 van de 27.000 ‘vaste abonnees’ van PSV al gereageerd op de oproep om een keuze te maken voor de geannuleerde wedstrijden. Volgens commercieel directeur Frans Janssen heeft zo’n 80 procent van hen gekozen voor de optie om geen genoegdoening te vragen. Bijna 20 procent van de vaste PSV-bezoekers maakt gebruik van de mogelijkheid om korting te krijgen op de nieuwe seizoenkaart of een ticket voor een toekomstig duel (15 procent). Een klein deel van de mensen wilde geld terug en kon daarvoor naar de club bellen.

Janssen vindt het naar eigen zeggen een mooi en bijzonder gebaar van veel supporters. PSV had bij een massale teruggave-actie veel geld uit moeten geven in een tijd waarin de club goed op het geld moet passen. Door de corona-crisis is er onzekerheid over de inkomsten in het komende seizoen en vanaf volgende week kunnen seizoenkaarthouders hun jaarkaart verlengen. Er lijkt ondanks de dreiging van langdurig lege stadions toch veel animo om daartoe over te gaan, mede omdat PSV een abonnementsvorm voor alle officiële wedstrijden introduceert. ,,Dat zou weleens een populaire kaart kunnen worden”, denkt voorzitter Harrie Timmermans van Supportersvereniging PSV. ,,Wij geven een positief advies. We hebben met alle supportersgroepen goed overleg gevoerd en dit idee is jaren geleden al eens ingebracht door supporter Pascal van der Voort. Ik vind dat hij daar de credits voor mag krijgen.”

Zakelijke partners

PSV probeert ook de zakelijke partners voor de club te behouden en biedt ook hen een compensatieregeling aan. Met alle grote partners en afnemers van business-rooms is er peroonlijk contact. Wie afgelopen seizoen een zogeheten business-seat had, kan er net als andere seizoenkaarthouders voor kiezen om geen vergoeding aan de club te vragen. De bezitters van zo’n ‘zakelijke stoel’ hebben daarnaast de optie gekregen om de helft van de tegenwaarde van vijf thuiswedstrijden in vouchers uitgekeerd te krijgen. Voor volgend seizoen kunnen ze het volledige bedrag betalen voor een seizoenkaart, waarbij bij spelen zonder publiek extra vouchers aan hen ter beschikking worden gesteld voor toekomstige duels. Ook kunnen ze een nieuwe seizoenkaart kopen voor de helft van de prijs, met dien verstande dat ze meer gaan betalen als er meer dan tien thuisduels gespeeld worden.

  1. Een nooit voorziene krachtproef gaat onder leiding van Frans Janssen van start bij PSV

    Een nooit voorziene kracht­proef gaat onder leiding van Frans Janssen van start bij PSV

    Het hek om het Philips Stadion gaat vanaf dinsdag een aantal weken virtueel open: PSV start om negen uur in de morgen met de verkoop van seizoenkaarten. Een enorme krachtproef voor commercieel directeur Frans Janssen (48) en zijn verkoopteam. De komende periode moet blijken of PSV-supporters gevoelig zijn voor het aanbod dat onder supervisie van Janssen is neergelegd, met drie opties om hun kaart te verlengen.

PSV