Ook het jongerenensemble, samengesteld uit Strijkorkest 040 en de Talentklas van het CKE, speelde tijdens Peper in je Oor.
Volledig scherm
Ook het jongerenensemble, samengesteld uit Strijkorkest 040 en de Talentklas van het CKE, speelde tijdens Peper in je Oor. © Kees Martens/DCI Media

Peper in je Oor brengt ook melodische zang van walvissen

RecensieEINDHOVEN - Het was eerder een presentatie dan een concert, de afsluiting van Peper in je Oor afgelopen zaterdag. Georganiseerd door de Eindhovense en Maastrichtse afdelingen van CoMA (Contemporary Music for All) hadden amateurmusici zich een dag lang in het CKE (Huis voor Amateurkunst en Cultuureducatie in Eindhoven) kunnen verdiepen in eigentijdse muziek. Het resultaat brachten ze ’s avonds ten gehore.

Muziek schrijven die uitgevoerd moet worden door amateurs legt een componist beperkingen op. De technische eisen mogen niet al te hoog liggen. Anderzijds moet de muziek wel interessant zijn om uit te voeren én te beluisteren.

Dat niet alle composities daaraan voldoen, bleek wel tijdens het concert. Zo klonk het werk Towards an unbearable lightness van de Deen Carl Bergstrøm-Neilsen twee keer, in een uitvoering van een jongerenensemble en gezongen door een koor. De bedoeling is dat de muziek van duistere naar steeds lichtere klanken beweegt. Iedereen mag daarin zelf min of meer een eigen tempo bepalen. Een aardig concept, dat zonder veel problemen uitgevoerd werd. Maar bijzonder interessant om te horen was het niet.

Plastic in zeeën

Twee stukken staken met kop en schouders uit boven de rest van het programma. Dat waren Kyma van Saskia Venegas, ook gespeeld door het jongerenensemble, samengesteld uit Strijkorkest 040 en de Talentklas van het CKE, en Conscious of Time van de Eindhovense componist Mark Hendriks. Venegas schreef Kyma nadat ze met eigen ogen had gezien hoeveel plastic er in de zeeën ronddrijft. Het ensemble speelde heldere akkoorden, die zich gaandeweg omhoog en omlaag bogen in onheilspellende bewegingen, en blies soms op plastic flessen. Afgewisseld met diepe ademtochten klonk daar de melodische zang van walvissen doorheen.

Het werk van Hendriks, uitgevoerd door CoMA Eindhoven en speciaal voor hen geschreven, vergde meer van de muzikanten dan de andere stukken. Het was te horen dat het ensemble hier langer op had kunnen oefenen. Het gezelschap speelde de aantrekkelijke muziek, gebaseerd op herhaalde motieven, met overtuiging. De inzet van het grote aantal zangers en muzikanten toonde aan hoe waardevol CoMA is.