Volledig scherm
© Getty Images

In Bangkok gestrande Nederlanders woedend: ‘Niemand vertelt ons iets’

Zo’n 10 passagiers van Bangkok Airways, die vanaf Bangkok naar Schiphol zouden vliegen, zijn noodgedwongen achtergebleven op hun vakantiebestemming. Door een technisch mankement ging de eerste terugvlucht van Koh Samui naar Bangkok niet door en daardoor werd de aansluitende vlucht gemist. Een van die gestrande reizigers is Dylan van Gurp uit Breda. ,,We worden gewoon aan ons lot overgelaten door Kras’’, verzucht de 24-jarige Brabander tegen deze website.

,,Ik heb mijn baas maar gebeld om extra vakantiedagen op te nemen’’, vertelt Dylan aan de telefoon. ,,Want vóór dinsdag ben ik sowieso niet terug.’’ Van Gurp en diens vriendin boekten een 22-daagse groepsreis met reisorganisatie Kras. De groep van 25 reizigers zou gisterenochtend terugvliegen van het eiland Koh Samui naar Bangkok en aansluitend naar Amsterdam. Een technisch probleem hield de eerste vlucht aan de grond, waardoor de groep de aansluiting van Bangkok naar Amsterdam miste. Zo veranderde de tussenstop van een paar uur in Bangkok in een noodgedwongen verblijf van ruim 30 uur.

,,We hebben eerst 17 uur lang op het vliegveld gewacht voordat Kras een hotel voor ons regelde’’, vertelt Dylan. In afwachting van meer informatie vertrok hij samen met de andere passagiers naar dat hotel, maar van zowel Kras als Bangkok Airways kwam geen enkel bericht. ,,Na veel heen en weer bellen zeiden ze bij Kras: ‘Het ligt aan Bangkok Air, zij moeten het oplossen.’ Maar Bangkok Airways communiceert helemaal niet. We worden van het kastje naar de muur gestuurd.’’

Quote

Eén vrouw draaide helemaal door op het vliegveld, omdat niemand ons iets vertelt

Dylan van Gurp

Inmiddels is er voor vijftien van de 25 reizigers een vervangende vlucht geregeld,  maar voor de tien andere gestrande reizigers is nog niets geregeld. ,,We proberen al twee dagen contact te krijgen met Kras, maar het enige dat zij telkens zeggen, is dat zij er niets aan kunnen doen. De frustraties in de groep lopen enorm hoog op, omdat niemand ons duidelijkheid geeft’’, zegt Dylan misnoegd. ,,Iedereen is woedend. Eén vrouw draaide helemaal door op het vliegveld, omdat niemand ons iets vertelt.’’

Teleurgesteld

,,Ik ben uitermate teleurgesteld in Kras’’, vertelt Dylan. ,,We verwachten van een reisorganisatie meer dan alleen het wijzen naar een andere partij.’’ Volgens Dylan heeft Bangkok Airways wel zeven keer een vervangende vlucht beloofd, maar ging die vervolgens telkens niet door. ,,We willen gewoon duidelijkheid. Er is totaal geen communicatie naar ons toe.’’

Een woordvoerster van Kras zegt de vertraging bijzonder vervelend te vinden en de frustratie van de reizigers te begrijpen. Ze belooft hen snel duidelijkheid te geven. Volgens Kras is maatschappij Bangkok Airways heel druk aan de slag gegaan om andere tickets voor de gestrande passagiers te boeken. ,,Niet eenvoudig, want veel vluchten zijn vol geboekt op dit terugkeer-weekend van de meivakantie’’, verklaart de woordvoerster. Ze verwacht de laatste reizigers uiterlijk zondag naar Amsterdam vliegen.