Jonge zakelijke reiziger vliegt voor status en de lol
Een derde van de zakelijke vluchten is niet noodzakelijk of vereist door de werkgever. Hoogopgeleide jonge mannen vliegen graag voor het werk vanwege de status die het geeft: ,,Het is mijn lifestyle.’’
Dat blijkt uit onderzoek van het Kennisinstituut Mobiliteit (KiM) naar het zakelijk vliegverkeer en de motieven om te vliegen. Slechts een klein deel van de Nederlanders - 5 procent - vliegt zakelijk, maar deze groep is wel goed voor 30 procent van alle vliegreizen.
Zakelijke vliegers reizen lang niet altijd in opdracht van de werkgever, blijkt uit het KiM-onderzoek. Eenderde pakt de koffers voor een beurs of congres zodra de gelegenheid zich voordoet. Soms wordt de zakelijke reis geboekt om er een korte vakantie aan te koppelen. Congressen worden bewust op locaties gehouden die ook toeristisch interessant zijn. De werkgever betaalt de kosten.
In het begin was het wel erg wennen voor mijn gezin, maar dat is niet anders
Het gros van de zakenreizigers komt uit het bedrijfsleven; 15 procent zijn ambtenaren en wetenschappers van universiteiten. Vooral hoogopgeleide mannen tussen de 30 en 40 jaar zijn verzot op vliegen; deze groep is verantwoordelijk voor een kwart van alle zakelijke vluchten. ,,Het is voor mij een lifestyle geworden. In het begin was het wel erg wennen voor mijn gezin, maar dat is niet anders,’’ citeren de onderzoekers een van de mannen.
De groep zakelijke veelvliegers ziet het reizen echt als levenswijze. ,,Uitgenodigd worden in het buitenland is een teken van succes’’, schrijven de onderzoekers van het KiM. Ze zien zichzelf als ‘globetrotters’ en ‘wereldwijs’. 40 procent van de zakelijke reizigers is zeer statusbewust. ,,Zij ambiëren het verwerven en uitbouwen van sociale status en carrière maken, en hebben materiële dromen.’’ Vliegen zien ze als iets positiefs, zorgen om het milieu hebben ze niet. Hoe meer, hoe liever. ,,Men lijkt enige trots te ontlenen aan het idee dat zij herkend worden door het personeel op luchthavens of aan boord van het toestel.’’
1000 kilometer
In 2019 maakten 900.000 Nederlanders in totaal 3,7 miljoen zakelijke vliegreizen, dat resulteerde in 8,5 miljoen vluchten (heen- en terugvlucht en zakelijk rondreizen). De helft van de zakelijke vluchten is korter dan 1000 kilometer. Favoriet zijn bestemmingen in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Italië, Spanje en de Verenigde Staten.
Al die zakelijke vluchten zetten door verschillende mechanismen aan tot nóg meer vliegen. Wie eenmaal een internationaal netwerk heeft, wil dat onderhouden. Vliegtuigmaatschappijen verdienen goed aan de zakelijke klant, per kilometer wordt er 2,8 keer meer betaald dan voor toeristische tickets. Daardoor kunnen de prijzen voor toeristische tickets omlaag, wat ook leidt tot meer vluchten. Zakelijke reizigers genieten van hun status bij de loyaliteitsprogramma's van de luchtvaartmaatschappijen en blijven vliegen om die status te behouden.
Coronapandemie
Door de coronapandemie stortte het zakelijk vliegverkeer in. Het KiM voorziet dat het in het zakelijk segment langer duurt voordat de passagiers terug zijn, dan bij het toeristisch verkeer. Pas in 2025 ligt het aantal zakelijke passagiers op het niveau van 2019. Dat is dan 15 tot 30 procent lager dan in ramingen uit het pre-coronatijdperk.
Volgens KiM komt dat door aangescherpt reisbeleid van de werkgever, angst voor corona en doordat er is geïnvesteerd in online vergadermogelijkheden. En dat komt weer doordat er veel positiever naar internetoverleg wordt gekeken dan vroeger. De trein als alternatief slaat vooralsnog niet aan.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
André Kuipers maakt docu over klimaat: ‘Als we het hier verknallen, kunnen we nergens heen’
André Kuipers laat vanavond in een documentaire zien waar in Nederland aan slimme technologische oplossingen wordt gewerkt voor het klimaatprobleem. -
Tientallen klachten tegen KLM wegens ‘misleidende reclame’ over duurzaam vliegen
Meer dan tachtig mensen dienden deze week bij de Reclame Code Commissie (RCC) een klacht in tegen KLM, meldt televisieprogramma Kassa. Net als bij Shell, dat eerder op de vingers werd getikt voor reclames met de leus ‘CO2-neutraal autorijden’, willen de indieners dat KLM stopt met reclame maken voor CO2-neutraal vliegen via het programma CO2ZERO. -
column
Waarom deze trend op LinkedIn zo irritant is - en wat je beter kan doen
Psycholoog Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: humblebragging -
Duizend mensen vast
Nationaal park Death Valley in Californië dicht vanwege overstromingen
Het nationale park Death Valley in de Amerikaanse staat Californië is vrijdag gesloten omdat er door stortregens overstromingen waren ontstaan. Zo’n 500 bezoekers en 500 medewerkers zitten vast en er raakten ongeveer 60 auto’s beschadigd, maar er zijn geen gewonden gemeld. -
PREMIUMReportage
Op pad met de ANWB-inspectie: ‘Nudistencampings keuren we in adamskostuum’
Zijn ze hun aantal sterren wel waard? Ieder jaar bezoeken campinginspecteurs van de ANWB liefst tweeduizend aangesloten campings, in binnen- en buitenland. De krant liep een dag mee.
-
PREMIUM
'Meiden mogen later net zo van seks genieten als jongens’
Tijdens de Week van de Lentekriebels, die vandaag op basisscholen begint, horen oudere leerlingen nu ook alles over, jawel, de clitoris. Want die is net zo belangrijk als de piemel, stelt Elsbeth Reitzema. -
-
-
PREMIUMEnergie
Sluit je nu een jaarcontract af, dan ben je ook komende winter verzekerd van hetzelfde tarief
Deze week maakte Essent bekend dat het weer jaarcontracten aanbiedt. Lange tijd was het door de onzekere energiemarkt niet mogelijk voor consumenten om vaste contracten af te sluiten. Is het verstandig om nu vast te zetten? -
Nederlands zeilschip met 14 tieners aan boord strandt in Noorwegen
Voor de kust van Noorwegen is het Nederlandse zeilschip Noorderlicht met aan boord Nederlandse scholieren aan de grond gelopen. Dat meldt de Noorse politie. Het schip had 26 mensen aan boord, onder wie de 14 scholieren van 14 tot 17 jaar oud. Niemand raakte gewond.