Volledig scherm
Ger Stallenberg en zijn vrouw Suus in galerie/atelier Het Ware Huis. © Fotopersburo van de Meulenhof BV

Ger Stallenberg vond zijn thuis in Het Ware Huis in Lage Mierde

LAGE MIERDE - Galerie/atelier Het Ware Huis in Lage Mierde bestaat twintig jaar. ,,Voor mijn gevoel is het me nog nooit gelukt het ultieme schilderij te maken", zegt eigenaar Ger Stallenberg.

Als hij zijn ogen tot spleetjes knijpt, ziet hij een virtueel landschap aan zich voorbijtrekken. Met een penseel in handen begint hij zonder schets vooraf op een doek en hij stopt pas als hij het landschap ziet dat hij voor ogen had. Een magisch landschap met een typische lichtinval met veel diepte. Het twintigjarig bestaan van galerie/atelier Het Ware Huis is voor Ger Stallenberg (60) het sein om de balans op te maken. Met een expositie en een boek dat zijn vrouw over hem uitbrengt, beschouwt hij meer dan het werk dat hij zelf creëert.,,Ik ben altijd op zoek om het ultieme schilderij te maken", zegt hij. ,,Maar voor mijn gevoel is dat nog nooit gelukt."

Lot

Met zijn sluike, grijzende manen met daaronder twee onderzoekende ogen, zit hij in galerie Het Ware Huis aan de Draaiboom in Lage Mierde tussen de kunst die hem lief is. ,,Als Maastrichtenaar was ik in Tilburg terechtgekomen. Op zoek naar een inspirerende ruimte kwamen we twintig jaar terug in Lage Mierde terecht; voor mij nog steeds een lot uit de loterij. Als ik in deze omgeving rondkijk, dan zie ik dat ik mij in het mooiste stukje van Brabant bevind. Het Vloeiend met de oude boerderijtjes en de Plaatse bij de Gijsestraat. Het is dan ook geen toeval dat tijdens de jubileumexpositie een deel van het werk in een van die boerderijtjes hing."

Gespecialiseerd in kunst uit de periode 1890-1940 (art deco en art nouveau) weet Stallenberg een bijzondere collectie bij elkaar te brengen. Het bracht hem ook naar de PAN, een jaarlijkse beurs voor kunst, antiek en design in de RAI, waar je enkel op uitnodiging komt. ,,Kunst was en is voor mij je hart volgen. Dat heb ik altijd gedaan en doe ik nog steeds. Enkele keren per jaar sluit ik me op in een boerderijtje in Noord-Frankrijk om me volledig op mijn werk te concentreren. Als ik na enkele weken dat werk een plaatsje geef in de galerie, dan geeft dat een voldaan gevoel. In feite gaat het in het hele leven om de plek waar je bent, waar je woont. De schoonheid en de verbondenheid van en met de dingen om je heen. Eerst je naasten, want zonder mijn fantastische vrouw had ik dit nooit gekund."

  1. Kees Janssen uit Reusel zoekt in zijn boek de kracht van stilte

    Kees Janssen uit Reusel zoekt in zijn boek de kracht van stilte

    Voor Kees Janssen uit Reusel (68) - hij is er één van Jan van Geukes uit de Kruisstraat - is fotografie een middel om de stilte te zoeken en te ervaren. Hij zag fotografie altijd als middel om zich creatief uit te drukken. Nadat hij op 59-jarige leeftijd klaar was met het onderwijs, ontstond er ruimte aan de slag te gaan met fotografie. De basis hiervoor had hij enkele jaren daarvoor al gelegd met een foto-opleiding, gevolgd door de oprichting van collectiefinbeeld, een verband van gelijkgezinde fotografen.

Kempen