Volledig scherm
In garages en schuurtjes sleutelen Jack van Herk, Paul de Laat, Roy van Gompel en Benny Dirx (vlnr) van TC De Vetnippels aan hun tractoren. Foto Jean Pierre Reijnen/fotoburo Eindhoven

Ook kenteken voor oude tractoren

HELMOND - Minister Schultz kreeg er woensdag in de Kamer nog vragen over: álle tractoren moeten een kenteken gaan voeren. In schuurtjes en garages wordt ondertussen doorgesleuteld aan de 'oude beestjes'.

In een schuur in Reusel staan de 'bolides' van Jack van Herk te pronken. Geen blinkend chroom en blitse velgen, maar roest, rauwheid en brute kracht. "Het zijn tractoren die al een heel leven achter de rug hebben. Dat wil ik laten zien. Geen schone schijn dus."

Kentekenplicht
De meeste krachtpatsers zijn voorzien van een kentekenplaat. "Dat moet hier wel, want anders mogen we België niet in." Dat verklaart de lettercombinatie GV: GrensVerkeer. Maar enkele 'nieuwe' aanwinsten hebben nog geen nummer. Zij moeten in navolging van de buren België en Duitsland vóór 20 mei 2018 een nieuw kenteken dragen. Anders moeten ze verplicht binnen blijven. Maar de kogel is nog niet definitief door de kerk. Verantwoordelijk minister Melanie Schultz van Haegen (VVD) werd er gisteren in de Tweede Kamer opnieuw bevraagd over de invoering van de kentekenplicht.

Jack van Herk vraagt zich af hoe de kentekenplaten er uit komen zien. Dat is nog onbekend. "Hopelijk kunnen we ze op een mooie manier bevestigen. Ik wil eigenlijk niet gaan lassen of zo. Desnoods schroef ik ze aan het stoeltje vast. We willen wel blijven rijden."

Van Herk is lid van Tractor Club De Vetnippels. Een club vrienden uit Reusel-De Mierden met dezelfde passie: oude tractoren en machines. Van Herk heeft zijn hart verpand aan 'zijn' Fordson en Hanomag. De ene nog doorleefder dan de ander. "Het zijn stuk voor stuk prachtige machines die we voor het nageslacht moeten behouden", vindt de Reuselnaar. Hij krijgt bijval van clubgenoten Benny Dirkx, Paul de Laat en Roy van Gompel.

Diefstal
De leden vinden de komst van het kenteken op zich een prima zaak. "Hopelijk gaat de bijbehorende registratie diefstal tegen. Want er worden met enige regelmaat machines gestolen." En een beetje tractor loopt toch al tegen de tienduizend euro aan. Bovendien koop je ze niet ergens in een winkel. "Mijn Hanomag komt bijvoorbeeld uit Zuid-Afrika."

Wachten
Toch is het volgens Valkenswaardenaar Henk Boons van de Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs (FEHAC) zinvol om te wachten met het aanvragen van het tractorkenteken voor oldtimers. "Het is voordeliger om straks een nieuw kenteken aan te vragen dan om nu nog snel een GV-registratie aan te vragen en later om te laten zetten."

Kempen