Het shirt dat Arjen Lubach lanceerde.
Volledig scherm
Het shirt dat Arjen Lubach lanceerde. © VPRO

Actie Zondag met Lubach levert Rode Kruis al ruim 250.000 euro op

Het programma Zondag met Lubach heeft sinds zondagavond 10.667 T-shirts verkocht en haalde daarmee ruim 250.000 euro op voor het Rode Kruis. Arjen Lubach begon zijn actie naar aanleiding van een item over het marketingbedrijf Rumag. In zijn programma uitte Lubach kritiek op de organisatie, die winst zou maken op een benefietactie en plagiaat zou hebben gepleegd.

In plaats van een T-shirt met de tekst ‘Ik.geloof.in.jou.en.mij’, waarmee Rumag geld ophaalde voor het goede doel, maakte Lubach een shirt met ‘Ik,geloof,in,jou,en,mij’, om het bedrijf op de hak te nemen. Die actie pakt goed uit, want met meer dan tienduizend verkochte shirts ontvangt het Rode Kruis een bedrag van 160.000 euro, meldt de redactie van het programma. Daarnaast is er via Lubag.nl nog eens 92.000 euro aan losse donaties binnengekomen.

Rumag, bekend van de grappig bedoelde teksten met punten tussen elk woord, ontkende gisteren winst te maken op de benefietactie en liet weten te zijn geschrokken van de beschuldigingen. Thijs van der Heide, ceo van het bedrijf, sprak van ‘karaktermoord op een publieke zender’. Het bedrijf is inmiddels 30.000 volgers kwijtgeraakt op Instagram, maar heeft er altijd nog ruim 1,2 miljoen.

Het filmpje waarin Zondag met Lubach Rumag aanpakte, is inmiddels meer dan een miljoen keer bekeken op YouTube. De uitzending zelf werd door 1,7 miljoen kijkers bekeken.

Bekijk hieronder onze video's over het coronavirus.