Albert Verlinde geeft startsein voor grootse cultuurcampagne
Albert Verlinde heeft het startsein gegeven voor de cultuurcampagne ‘Mooier dan ooit’. Daarmee wordt met de makers, de mensen voor en achter de schermen en het publiek afgeteld naar het moment dat de theaters, poppodia en musea weer open mogen en de festivals weer beginnen.
Verlinde is voorzitter van het campagneteam. De campagne, gefinancierd door de overheid, het Nationaal Theaterfonds en de BankGiro Loterij, wordt breed gedragen. Meer dan 750 organisaties uit de hele cultuur-, en entertainmentsector werken mee. Niet eerder sloegen zoveel culturele organisaties en instellingen de handen ineen.
,,De Covid-19 pandemie heeft niet alleen een spoor achtergelaten in onze mooie sector, maar in heel Nederland’’ laat Albert Verlinde weten. ,,Fysiek, mentaal, financieel, we zijn allemaal op verschillende gebieden geraakt. Als theater, als producent, als museum, als gezelschap, acteur, crew- of kassamedewerker. Maar ook de bezoeker. Na maanden binnen zitten, beperking van sociale contacten, heeft heel Nederland behoefte aan ademruimte, genieten, geluk beproeven, kortom leven. Op dit specifieke gevoel, deze wens en behoefte, willen wij inspelen. Met deze brede campagne, die gezamenlijk door iedereen in onze industrie met tomeloze positieve energie wordt gedragen, willen we heel Nederland laten weten dat we terug zijn. Dat het kan, dat het mag, dat het veilig is, en dat theater en museum bezoek onderdeel is van het leven. Een leven dat zich niet afspeelt achter schermen. Na een lange tijd waarin er weinig tot niets kon, gaat het licht weer aan. We mogen weer! En wat hebben we het gemist. Dat specifieke gevoel, die magische momenten. Die worden, na deze lange, vreemde tijd, ongetwijfeld... mooier dan ooit!’’
Het doel van de campagne, die minimaal een jaar duurt, is dat Nederland gezamenlijk aftelt tot het moment waarop de betreffende locaties écht hun deuren mogen openen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
De beste games voor...
De beste games voor op een feestje: zo krijg je iedereen rondom de televisie
Gamen is meer dan alleen maar schieten of voetballen, en is vaak veel makkelijker om aan te beginnen dan je misschien denkt. In deze rubriek geven we daarom laagdrempelige tips voor games in elke situatie. Vandaag: de beste games voor tijdens een feestje. -
Energierekening
Sjaak (75): ‘Ik heb zelf radiatorfolie achter de radiatoren geplaatst, met magneten’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Sjaak Kolderman (75) uit Sassenheim. -
KINK en TPO Podcast grote winnaars Online Radio Awards
Radiozender KINK heeft dit jaar de Online Radio Award voor beste onlineradiostation gewonnen. Roderick Veelo won de prijs voor beste onlinepresentator en voor beste podcast, met zijn TPO Podcast. De prijzen werden donderdag uitgereikt in Beeld & Geluid in Hilversum. -
PREMIUM
Moloch is een psychologische horror uit de polder: ‘Dit script is zo mysterieus en weird’
Witte wieven, hunebedden, veenlijken: hoezo is de Hollandse geschiedenis geen geschikte voedingsbodem voor het horrorgenre? Toch is Moloch, nu in de bioscopen, een van de weinige griezelfilms die diep in onze polderfolklore duikt. Regisseur Nico van den Brink en actrice Sallie Harmsen over de kunst van het bang maken. -
Podcast
Nanette en Marlies verloren ongeboren baby: ‘Zoveel liefde voor zo’n ieniemini mensje’
Een zwangerschap leidt niet altijd tot een blakende, gezonde baby: per jaar verliezen in Nederland zo’n 25.000 vrouwen een ongeboren kindje. In de podcast Miskraammonologen, een productie van Ouders van Nu, AD en de regionale titels, hoor je de persoonlijke verhalen van deze vrouwen. Deze week vertellen Marlies en Nanette over hun miskramen.
-
PREMIUMOranje Franje
Zodra Máxima kiest voor flatjes, zie je vaak wel dat ze er maar weinig ervaring mee heeft
Josine Droogendijk, Nederlands bekendste Máxima-kenner, bespreekt wekelijks de mode van royals in binnen- en buitenland. Deze week opvallend: een geleende riem en een onflatteuze broek. -
Bed en Breakfast sluit zestiende seizoen af met 1,3 miljoen kijkers
Nets iets meer dan 1,3 miljoen mensen hebben gisteravond afgestemd op de laatste uitzending van het zestiende seizoen van Bed en Breakfast. Daarin was te zien hoe John en zijn dochter de aflevering wonnen met een winst van 107 procent. De slotaflevering staat daarmee op de tweede plek in de top 25 van best bekeken programma’s. -
Anouk: ‘Ook twee meiden uit mijn team slachtoffer The Voice’
Anouk, oud-coach bij The Voice of Holland, zegt twee meiden in haar team te hebben gehad die slachtoffer zijn geweest van grensoverschrijdend gedrag. De zangeres kwam daar naar eigen zeggen pas achter toen ze, naar aanleiding van de uitzending van Boos waarin verhalen over seksueel wangedrag bij de talentenjacht naar buiten kwamen, op onderzoek uitging.