BlackBerry verliest van iPhone en wil weer zakentelefoon worden
Het gaat niet goed met de BlackBerry. De smartphone kan op de consumentenmarkt niet opboksen tegen de populaire iPhone van Apple en de toestellen die gebruik maken van de Android-software van Google. De Canadese fabrikant Research in Motion (RIM) gaat zich daarom weer op de zakelijke markt richten.
Dat heeft RIM vandaag bekendgemaakt bij de presentatie van de kwartaalcijfers. Die vallen flink tegen: mede doordat er in het vierde kwartaal 20 procent minder Blackberry's zijn verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar, kende het bedrijf een kwartaalverlies van 125 miljoen dollar (ruim 94 miljoen euro). Door de slechte resultaten zijn er veel wisselingen in de top van de smartphonefabrikant.
Dat de BlackBerry minder populair is dan zijn grote concurrenten, komt mede doordat RIM in vergelijking met die concurrenten vrij weinig nieuwe modellen op de markt brengt. Later dit jaar moet er wel een nieuw besturingssysteem verschijnen: Blackberry 10.
Pingen
Een van de sterkste punten is de zakelijke berichtenservice van de BlackBerry. Dit zogenoemde 'pingen' is enige tijd razend populair geweest onder jongeren. Maar omdat andere toestellen tegenwoordig dezelfde mogelijkheden (en méér) bieden, is de glans er inmiddels voor veel mensen vanaf gegaan. Het imago van de BlackBerry heeft verder een deuk opgelopen nadat de besturingssystemen afgelopen najaar meerdere malen met storingen hadden te kampen.
Maar op de zakelijke markt heeft de Blackberry wél een goed imago. De toestellen staan bekend als betrouwbaar en zeer goed beveiligd als het gaat om het versturen van e-mail. De Amerikaanse president Obama weigerde zelfs afstand te doen van zijn BlackBerry toen hij het Witte Huis betrad. Om veiligheidsredenen krijgen Amerikaanse presidenten altijd een speciaal toestel, maar na een lang gevecht wist Obama te bedingen dat hij zijn geliefde BlackBerry daarnaast voor privézaken mocht behouden.
Maar ook op de zakelijke markt staat de BlackBerry inmiddels onder druk. Werknemers vragen hun werkgever tegenwoordig vaker om een iPhone of Android-toestel dan om een BlackBerry, blijkt uit de laatste cijfers.
PlayBook
En op het gebied van tablets moet RIM het eveneens afleggen tegen de concurrenten. De vorig jaar gelanceerde PlayBook wordt algemeen gezien als een mislukking. De verkoop viel flink tegen, en dat kwam mede doordat het toestel geen e-maildiensten had, en ook de populaire berichtenservice van de BlackBerry ontbeerde.
Door nu de focus weer terug te leggen op de zakelijke markt, en daarbij de sterke punten van de BlackBerry te benadrukken - zoals de berichtenservice - hoopt BlackBerry nu terrein terug te kunnen winnen. De nieuwe topmannen willen zich ook meer gaan richten op innovatie.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMMet video
Op Bonaire hoort Amalia overal haar eigen naam
De introductiereis van prinses Amalia met haar ouders op de Antillen begon zaterdag echt op Bonaire. Conclusies na een dag in het spoor van de bedreigde prinses op het eiland: de beveiliging is zichtbaar groot, overal waar Amalia komt klinkt haar naam en ze deinst, net als haar ouders, niet terug voor een dansje. -
Getest: dit is de beste wasdroogcombinatie
Wat is de beste wasdroogcombinatie? En welke heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding? De Consumentenbond geeft antwoord. -
PREMIUMalbumrecensie
Vier sterren voor nieuw album Måneskin: lekker smerige rocktracks
Rockband Måneskin is sinds zijn zege op het Eurovisie Songfestival een verrassend internationaal succes. Het album Rush! zal die status alleen maar verhogen. -
PREMIUMKoken & Eten
Zo houd je je messen het handigst scherp (met bonustip voor je kartelmes)
Met twee, hooguit drie goede koksmessen kun je een heel kokend leven voort. Maar dan moet je ze wel goed verzorgen. Hoe doe je dat? -
PREMIUMmet video
Seksbom, seksicoon, sekssymbool: einde van de tv-babes in zicht
Pamela Anderson (55) lanceert komende week een biografie en een documentaire op Netflix. De ster uit Baywatch fungeerde op tv louter als lustobject. Dat kon toen nog. Maar zou zo’n serie met halfnaakte vrouwen in de branding anno 2023 nog kunnen? ,,De jongere generatie wil zo’n stereotype niet.”
-
PREMIUMLinda Verstraten
Musical Checkpoint Charlie: ‘Het Oosten werd gezien als het kwaad’
Ze is van na de val van de Muur, maar wil de impact van dat bouwwerk laten voelen in de musical Checkpoint Charlie. Linda Verstraten speelt zangeres Lena, een fictief personage. Al heeft Verstraten het gevoel dat ze haar heeft ‘ontmoet’ in Berlijn. -
-
-
Showbytes
Richard gaat paaldansen en Miljuschka kiest voor ‘schokkende’ nieuwe coupe
Korte updates van de sterren op sociale media: wij smullen ervan. In de rubriek Showbytes struint de showredactie het web voor je af voor de gekste, mooiste en opvallendste posts van bekende Nederlanders en celebrity’s. Dit artikel wordt gedurende de dag vernieuwd. -
Met video3
Dit is nu de meest verkochte autokleur ter wereld
Chemieconcern BASF heeft uitgezocht wat wereldwijd de populairste exterieurkleuren van nieuwe auto’s zijn. De verrassing is dat er steeds meer bijzondere kleuren bijkomen, zoals bijvoorbeeld ‘violet’. Bij de top 3 is het al jaren stuivertje wisselen tussen zwart, wit en grijs.