Cindy Crawford behoort eindelijk tot ‘de rijksten’, ruim 20 jaar nadat ze stopte als topmodel
Cindy Crawfords succesvolste dagen als supermodel liggen inmiddels enige jaren achter haar, maar dat weerhoudt de 55-jarige er niet van om haar debuut te maken in de lijst met de rijkste self-made women van het Amerikaanse zakenblad Forbes. Haar geschatte vermogen: zo’n 192 miljoen euro. Hoe kreeg ze dat voor elkaar?
In de jaren tachtig en negentig behoorde Crawford - met de kenmerkende moedervlek boven haar lip - tot het selecte clubje supermodellen dat niet voor minder dan 10.000 dollar per dag haar bed uit zou komen, volgens de woorden van haar collega Linda Evangelista. Crawford poseerde voor meer dan duizend tijdschriftcovers, was het gezicht van merken als Revlon en Pepsi en verdiende in de jaren negentig enige tijd zo’n tien miljoen euro per jaar.
Maar toch was dat onvoldoende om terecht te komen in het illustere rijtje met de rijkste self-made women van Amerika, volgens het zakenblad Forbes. Pas dit jaar - 21 jaar nadat ze met ‘pensioen’ ging als fulltime-model - maakt ze haar debuut op de lijst. Hoe? Door het gezicht te worden van haar eigen cosmeticamerk.
Dat blijkt inmiddels een lucratievere business. En anders dan wanneer ze ‘in dienst’ is bij een merk, kan ze er niet uitgeknikkerd worden omdat ze ‘te oud’ zou zijn, zoals haar in 2000 met Revlon overkwam. ,,Ik wilde het heft in eigen hand nemen”, zegt Crawford in een e-mail aan Forbes.
Lees door onder de post.
Ze startte samen met haar dermatoloog in 2004 haar eigen lijn in antirimpelcrème en aanverwante producten onder de naam Meaningful Beauty. Dat merk is nu, na jaren van geduldig op tv verschijnen met zogeheten ‘infomercials’(informatieve reclames, zoals die van Tell Sell), uitgegroeid tot een merk van betekenis, met een winst van 85 miljoen euro per jaar.
Daarmee heeft Crawford, die de helft van het bedrijf bezit, inmiddels een fortuin van 192 miljoen euro vergaard. Nét genoeg voor de laatste plek in de lijst van Forbes. Ze pakte het compleet anders aan dan de beauty-influencers van nu, zoals Kylie Jenner en Rihanna, beiden goed voor een fortuin dat vele malen groter is dan dat van Crawford. Zij gebruiken sociale media om hun producten aan te prijzen, iets wat Crawford (5,4 miljoen volgers op Instagram) inmiddels ook doet.
Het succes lijkt voorlopig nog niet ten einde: twee maanden geleden bracht ze de haarlijn Meaningful Beauty hair care op de markt. Crawford: ‘Nog steeds maakt mijn hart een sprongetje als een vrouw in de supermarkt of op het vliegveld me aanspreekt en zegt dat ze van Meaningful Beauty houdt.’
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van Show & Entertainment:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Hoe Rihanna miljardair werd zonder een noot te zingen
Rihanna (33) is officieel miljardair en de rijkste zangeres ter wereld, aldus zakenblad Forbes. En dat terwijl ze al vijf jaar geen nieuwe plaat heeft gemaakt. Hoe flikte ze dat? -
Lil Kleine stapt over naar management van vrouw Ali B
Rapper Lil Kleine verandert na jaren van management. Hij verlaat Naman, het managementbureau van Nathan Moszkowicz, en stapt over naar Spec. Dat heeft Breghje Kommers, de oprichter van Spec en de vrouw van Ali B, bevestigd na berichtgeving van Shownieuws. -
PREMIUMmet video
Politiek verslaggever volgt Oranjes al 25 jaar: ‘Koning maakt eigen regels, daar zijn Nederlanders niet van gediend’
Zo’n 3,5 jaar lang werkte parlementair verslaggever van deze krant Jan Hoedeman aan zijn boek De achilleshiel van de koning, waarin hij de zwaktepunten van koning Willem-Alexander en diens voorganger Beatrix blootlegt en analyseert. Een kwarteeuw volgde hij de ingewikkelde dans tussen politiek en koningshuis.Den Haag -
Kylie Jenner heeft 3,5 uur nodig voor make-up: ‘Iedere seconde waard’
Realityster Kylie Jenner (23) is op een gemiddelde dag 3,5 uur kwijt aan haar make-uproutine. Dat vindt ze zelf tergend lang, maar achteraf is ze altijd blij. ,,Het is iedere seconde waard.’’ -
‘Bah, lust ik niet!’: deze strategie moedigt kieskeurig etertje aan tot proeven
Aan menig keukentafel is het iedere avond een strijd: ouders hebben hun uiterste best gedaan een gezonde maaltijd met groente te bereiden, maar kindlief weigert ook maar een hapje te proeven. Hoe zorg je dat je kind later meer lust dan patat en pannenkoeken? Onderzoekers van Maastricht University bestuderen het en kwamen onlangs tot een interessante ontdekking.
-
PREMIUMInterview
Floor Jansen kreeg kanker, maar raakte ook zwanger: 'Snap dat dat onverwacht is’
Ze had ‘geen tijd voor kanker’, maar kreeg het wel. Tours met Nightwish wisselde zangeres Floor Jansen (42) eind vorig jaar af met ziekenhuisbezoeken. Ze herstelde, werd onverwacht snel zwanger en lanceert vrijdag Paragon, haar eerste solo-album. ,,Ik had niet gedacht dat mijn lijf zó snel weer zou werken.’’ -
-
-
Is het beter om ’s ochtends of ’s avonds te douchen? Dit zeggen dermatologen
Een frisse douche om wakker te worden? Of toch maar een warm bad om goed te slapen? Iedereen heeft wel een favoriet moment om zich te wassen. Maar welk tijdstip van de dag is nu het beste voor je huid? Wij vroegen advies aan dermatologen Jan Gutermuth en Thomas Maselis. ,,Ook de duur van je douche speelt een belangrijke rol.” -
PREMIUMEnergierekening
Laura: ‘We willen tot ons pensioen hier wonen, dus maandlasten zo laag mogelijk krijgen’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Laura Baas (32) uit Siddeburen in Groningen.