Volledig scherm
Linda de Mol als presentatrice van De Slimste Mens. © ANP Kippa

Hoe twee 70+’ers een hit scoren met een show waarmee het Linda niet lukte

In een zomerperiode waarin traditioneel minder televisie wordt gekeken, stemmen alweer een week tussen de 1,2 en 1,4 miljoen mensen dagelijks op De Slimste Mens af op NPO 2. De quiz met Philip Freriks en Maarten van Rossem is bijna dagelijks na het Achtuurjournaal het best bekeken programma. Zo ook gisteravond toen 1,4 miljoen kijkers naar de 74-jarige quizmaster en het 75-jarige jurylid besloten te kijken op hun vrijdagavond.

Volledig scherm
Maarten van Rossem en Philip Freriks. © RV

Het succes van De Slimste Mens en het miljoenenpubliek dat tegenwoordig klaar zit voor het programma ontstond niet zonder slag of stoot. Ook in België - waar de quiz oorspronkelijk vandaan komt - was het tv-spelletje niet meteen een monsterhit, maar na een redelijk bekeken eerste seizoen doorbrak de finale van het derde seizoen de voor onze Zuiderburen unieke grens van één miljoen kijkers. Wat veel mensen niet weten, is dat John de Mol toen besloot de spelquiz naar Nederland te halen naar zijn zender Talpa. In 2006 was het namelijk niet Philip Freriks die de presentatie in handen had, maar Johns zus Linda de Mol.

De zender had te kampen met tegenvallende kijkcijfers in de avond. De talkshow van Barend en Van Dorp wist op de late avond niet dezelfde scores bij Talpa neer te zetten als ze bij RTL deden. Met De Slimste Mens moest de kijker verleid worden om 's avonds toch te kiezen voor de zender van De Mol. Naar het eerste seizoen keken op het hoogtepunt zo'n 500.000 kijkers. Daarmee was het voor Talpa een bescheiden succes.

Het tweede seizoen, wederom met Linda aan het roer, bleef echter rond de 300.000 kijkers hangen. In het nieuwe jaar keerde De Slimste Mens dan ook niet meer terug, terwijl de zender - inmiddels met de naam Tien - ter ziele ging. De Vlaamse tv-hit leek in Nederland een vroegtijdige dood te zijn gestorven. Zeker toen RTL 4 nog een poging waagde met de kennisquiz. Onder leiding van Martijn Krabbé keken er zo'n 500.000 mensen, ook niet voldoende voor een vervolg.

Serieuze insteek

Totdat de NCRV besluit in 2012 De Slimste Mens weer uit de mottenballen te halen. In Vlaanderen breekt de show inmiddels record na record met op het hoogtepunt meer dan twee miljoen kijkers. In Nederland kiest producent Skyhigh ervoor om het over een andere boeg te gooien. Waar in de Vlaamse variant met cabaretiers wordt gewerkt als juryleden, kiezen ze in Nederland voor een serieuze insteek. Naast presentator Philip Freriks wordt Maarten van Rossem als jurylid aangesteld. Allebei zijn ze op dat moment al dik in de 60.

Vanaf dat moment wordt ook de Nederlandse variant van De Slimste Mens een kijkcijferkanon. In de zomer van 2012 groeien de kijkcijfers gestaag door en uiteindelijk kijken er meer dan een miljoen mensen naar de finale. Elk seizoen blijft het publiek voor de quiz groeien met als absolute hoogtepunt de finale van afgelopen jaar. Ruim 1,9 miljoen mensen zien Peter Hein van Mulligen gekroond worden tot de slimste. De eerste week van het nieuwe seizoen, dat maandag van start ging, is ook weer ijzersterk begonnen met gemiddeld 1,4 miljoen kijkers, dat lijkt minder maar de finale trekt traditiegetrouw altijd veel meer belangstellenden.

De Slimste Mens eindigde gisteravond op de tweede plek in de kijkcijferlijst van Stichting KijkOnderzoek. Het Achtuurjournaal was met 1,5 miljoen kijkers het best bekeken programma. De top drie wordt afgesloten door Het Zesuurjournaal (1,2 miljoen).

Waarom is De Slimste Mens zo populair? Angela De Jong legt het uit in De Ochtend Show to go. Bekijk de video hier: