Ondanks alle kritiek toch fors hogere prijzen Viaplay: ‘Laatste zetje om abonnement op te zeggen’
reactie ViaplayNa de felle kritiek op de nieuwe Formule 1-commentatoren en klachten over beeldhaperingen ligt streamingsdienst Viaplay opnieuw onder vuur. De abonnementsprijs gaat omhoog. ,,Dit is de druppel.”
Een dag na het nieuws dat Viaplay de prijzen opschroeft, is de boosheid onder fans nog niet gezakt. Zij betalen per 1 februari 12,79 euro per maand (jaarabonnement), een verhoging van 2,30 euro. Ook wanneer zij een maandabonnement afsluiten gaat de maandprijs 2 euro omhoog naar 15,99 euro. ,,Er is misschien één procent van de fans die niet over de prijsverhoging zeurt. Het is voor veel fans het laatste zetje om hun abonnement op te zeggen,” zegt Bas van Bodegraven, voorzitter van fanclub GoMax.
Het Zweedse streamingsplatform kaapte vorig jaar de uitzendrechten van de Formule 1 weg bij Ziggo Sport. Naar verluidt werd ruim 100 miljoen euro geboden voor een contract van drie jaar. Al snel werd duidelijk dat Viaplay een nieuwe koers wilde varen met nieuwe gezichten. Commentator Olav Mol moest na bijna dertig jaar het veld ruimen voor het duo Nelson Valkenburg en Melroy Heemskerk. Pitreporter Jack Plooij werd ingewisseld voor coureur Stéphane Kox. Dat leverde een storm aan kritiek op van Formule 1-fans, die de nieuwelingen al hadden afgeschoten voor er überhaupt een race was gereden. Toen er uiteindelijk werd gestreamd, regende het ook klachten over de haperende beeldkwaliteit.
Een abonnement op Viaplay blijft een luxeproduct
Ook de forse abonnementsprijs - die nu dus wordt verhoogd - was voer voor discussie. ,,Viaplay heeft als nieuwe speler in de markt geen topstart gemaakt. Nu die storm net is overgewaaid, is het tricky om de prijs op te hogen met 2 euro. Dat is fors, maar het zal noodzakelijk zijn. De sportrechten zijn ongelooflijk duur. Die moeten ze in drie jaar zien terug te verdienen,” zegt sportmarketeer Rowin Bouwmeester.
Verklaring Viaplay over hogere prijzen
Viaplay ontkende vorig jaar zomer nog tegen Streamwijzer dat het abonnement duurder zou worden. ,,Het antwoord is nee’’, luidde de reactie. Nu stelt een woordvoerder in een summiere verklaring: ,,Sinds onze succesvolle lancering in Nederland zijn we premiumcontent blijven toevoegen, zowel lokale als internationale scripted en non-scripted films en series samen met meer sportrechten. Om de ontwikkeling en investering in ons product voort te zetten en onze klanten de beste digitale ervaring en beschikbare inhoud te bieden, passen wij onze prijzen aan.”
In het derde kwartaal van vorig jaar bereikte Viaplay meer dan 1 miljoen Nederlandse abonnees. Hoeveel dat er zijn nu het F1-seizoen is afgelopen, is niet bekend.
Van Bodegraven van de GoMax-fanclub noemt de prijsverhoging ‘de druppel’ voor veel racefans. Behalve de inhoudelijke kritiek - ‘de nieuwe gezichten van Viaplay missen de jarenlange ervaring van Olav Mol’ - is het prijsverschil met F1TV Pro volgens hem te groot geworden. Bij F1TV, de streamingdienst van autosportorganisatie FIA waar je ook alle races kunt zien, betaalt de kijker 64,99 euro, jaarlijks bijna negen tientjes minder. ,,Het grote verschil is dat je bij F1TV geen uitgebreide voor- of nabeschouwing te zien krijgt. Ook heeft F1TV een vertraging van tien tot twintig seconden. Dat valt overigens alleen de echte racefreaks zoals ik op, die op hun telefoon de rondetijden bijhouden.”
In tegenstelling tot Van Bodegraven denkt sportmarketeer Bouwmeester niet dat de prijsverhoging tot massale opzeggingen bij Viaplay leidt. ,,Niemand zal blij zijn met een prijsverhoging, zeker niet in een tijd dat de energiekosten en boodschappenprijzen stijgen. De timing is dus ongelukkig, maar een abonnement op Viaplay blijft een luxeproduct. Wie dit afgelopen jaar kon betalen, hoefde waarschijnlijk al minder op de kleintjes te letten.”
Praat mee.
Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen respectvolle reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een gesprek willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.
Luister ook naar de AD Media Podcast:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Formule 1 kijken wordt duurder: Viaplay verhoogt abonnementskosten
Slecht nieuws voor de mensen die het komende Formule 1-seizoen bij Viaplay willen volgen: de streamingdienst gaat de prijzen van een maand- en jaarabonnement verhogen. -
PREMIUMMet quiz
De toverformule van Harry Potter is tijdloos: ‘De tijd van schaamte is allang voorbij’
Het is niet elke brildragende jongeman gegeven overal ter wereld populair te zijn. Tovenaarsleerling Harry Potter, van wie komende vrijdag de computergame Hogwarts Legacy verschijnt, ís het. En dat al 25 jaar lang. Hoe is zijn succes te verklaren? -
Koning Charles gaat voor het eerst in 45 jaar niet skiën (en daar heeft hij een goede reden voor)
Koning Charles (74) zal dit jaar voor het eerst in 45 jaar niet gaan skiën, melden verschillende Britse kranten. Hij wil vermijden dat hij geblesseerd raakt, zeker nu de kroning eraan zit te komen. -
Getest: Dit is de beste vrijstaande vaatwasser
Wat is de beste vrijstaande vaatwasser? En welke heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding? De Consumentenbond geeft antwoord. -
Skivakantie: hier zijn winterbanden en sneeuwkettingen verplicht
Heel wat Nederlanders gaan binnenkort weer met de auto op skivakantie. Maar hoe zit het met de verplichting tot winterbanden? En hoe bevestig je sneeuwkettingen? Dit zijn de belangrijkste regels.
-
Peuters stelen harten koning en Amalia op Sint Maarten
Koning Willem-Alexander, koningin Máxima en prinses Amalia raakten behoorlijk vertederd door kleine kinderen bij het project ‘Agriculture in schools’, dat zij dinsdag op Sint Maarten bezochten. -
-
-
Bijna de helft van de klanten is ontevreden over F1-aanbieder Viaplay
Viaplay staat er niet goed op bij Nederlandse gebruikers. Dat concludeert marktonderzoeker Telecompaper. Bijna de helft van de klanten geeft de streamingdienst een 6 of minder als beoordeling. Een flink aantal gebruikers is van plan het abonnement komend jaar op te zeggen. -
column
Om vijf uur ’s ochtends je bed uit, net als Obama: waarom we graag succesvolle mensen nadoen
Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: routines van succesvolle mensen
2 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerFrank Willems
R.F.G. Wijdeveld