Door Promenade kwam er een discussie over de kijkcijfers op gang.
Volledig scherm
PREMIUM
Door Promenade kwam er een discussie over de kijkcijfers op gang. © Shutterstock

Zo werken de kijkcijfers: 1250 kastjes, 2800 personen en een kijkmeter

In de ‘talkshowoorlog’ bepalen de kijkcijfers het scoreverloop. Maar wie bepaalt eigenlijk wie zo’n kastje krijgt en wat wordt er nou precies gemeten? Zeven vragen en antwoorden.

Waar komen de kijkcijfers vandaan?

De Stichting Kijkonderzoek (SKO) levert elke ochtend verse kijkcijfers van de vorige dag. De SKO wordt gevormd door vier grote partijen: de NPO, Screenforce (tv-marketingcentrum van o.a. STER, de regionale omroepen, RTL en Talpa), de bond van adverteerders en PMA, de vertegenwoordiging van de Nederlandse media-adviesbureaus. De SKO kan de kijkcijfers publiceren dankzij de data die elke nacht vanuit de kijkcijferkastjes naar de SKO worden gestuurd. Rond half acht in de ochtend verschijnen ze in de SKO-app en op de site kijkonderzoek.nl.