Volledig scherm
Eef van Turnhout, wethouder in Son en Breugel. © G.Lie

Wethouder Son en Breugel: Stem ook woonwagenplaatsen in regio af

SON EN BREUGEL - Net als het aantal nieuwbouwwoningen zou ook het aantal woonwagens regionaal moeten worden afgestemd, vindt Son en Breugel. De Helmondse wethouder Frans Stienen, kartrekker in de regio op woningbouwgebied, zet het thema in elk geval graag op de agenda.

Het woonwagenbeleid moet in de toekomst ook onderdeel gaan uitmaken van de regionale woningbouwafspraken. Dat vindt de Sonse wethouder Eef van Turnhout. ,,We moeten woonwagens in feite hetzelfde behandelen als gewone woningen", legt hij uit. ,,Vraag en aanbod moeten in balans zijn: als er veel extra vraag naar woonwagens komt, moeten we daar als gemeente op inspelen. Net als bij stenen huizen." En juist die woningbouwplannen worden tegenwoordig in de regio afgestemd, om te voorkomen dat gemeenten gezamenlijk te veel of juist te weinig bouwen. ,,Als er bij ons in de toekomst bijvoorbeeld veel vraag komt, maar geen geschikte locatie is, dan zou je naar een plek in een andere gemeente kunnen kijken. Nu is het op woonwagengebied echt ieder voor zich."

Dat laatste erkent ook de Helmondse wethouder Frans Stienen, portefeuillehouder woningbouw in de regio. ,,Het onderwerp heeft in de afgelopen acht jaar nooit op de regionale agenda gestaan. Wel vanuit andere invalshoeken, zoals de veiligheid op de kampen, maar nooit vanuit woningbouw. Daar ligt nu echt wel een taak." Of dat tot regionale afspraken leidt zoals Son en Breugel die voor ogen heeft, moet dan nog blijken. ,,In hoeverre andere gemeenten in de regio ook een uitsterfbeleid voeren, zullen we eerst moeten inventariseren."

Die vraag is namelijk niet zo makkelijk te beantwoorden als het lijkt. In Son en Breugel is het zonneklaar: daar sprak het oude woonwagenbeleid expliciet van een 'natuurlijk krimpscenario'. Gemeenten waar zoiets op papier staat, kunnen feitelijk maar een ding doen: de regels wijzigen. Veel vaker proberen gemeenten echter het aantal woonwagens te beperken zonder dat het zwart op wit op papier staat. ,,Dat gaat vaak wat versluierd. Er zijn ook maar weinig cijfers over het aantal woonwagens in Nederland", legt Bram van Duinen, adviseur op het gebied van woonwagenzaken uit. Maar dat het aantal de afgelopen jaren is teruggelopen, lijkt duidelijk. De laatste cijfers spreken van tussen de 8.000 en 9.000 standplaatsen, rond 2005 werd doorgaans nog 10.000 aangehouden. ,,Nu alle vormen van uitsterfbeleid geen standhouden, zullen het er weer meer worden."

ED gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

Best e.o.