Deense recensiegigant haalt uit naar Bol.com: ‘Wij zijn niet onbetrouwbaar’
Webwinkel Bol.com toont sinds kort niet langer de drie sterrenrating van recensiegigant Trustpilot op de homepage. De beoordeling zou onbetrouwbaar zijn. Het Deense bedrijf is boos en bestrijdt het door Bol geschetste beeld.
Delen per e-mail
De kritiek van Nederlands grootste webwinkel is aangekomen in Kopenhagen, waar het wereldwijde hoofdkantoor van Trustpilot is gevestigd. Volgens Bol.com kan iedereen - klant of niet - meermaals achter elkaar beoordelingen op het Deense reviewplatform achterlaten. ,,Daarnaast werden er vaak recensies achtergelaten over Zwarte Piet, wat helemaal niets met onze dienstverlening te maken had.”
Bol, dat voortaan de vijf sterren rating van Google toont, stelde verder niet de enige te zijn met kritiek op Trustpilot en wees op berichtgeving in internationale media, zoals recent in zakenkrant The Financial Times.
Trustpilot, dat in 2007 werd opgericht en waarop inmiddels 100 miljoen reviews te vinden zijn, is not amused. Het Deense bedrijf stelt dat Bol.com een totaal onjuist beeld schetst van de kwaliteit en werkwijze. Een recensie die niet is gebaseerd op een werkelijke aankoop of verleende service ‘vormt een inbreuk op onze richtlijnen,’ stelt Annemiek Mohr Wilson, woordvoerster Benelux en Scandinavië. Bol kan in zo'n geval de recensie rapporteren. ,,Als we deze dan in strijd met onze regels achten, verwijderen we deze.”
‘Alleen nieuwste recensie telt’
Hetzelfde geldt voor negatieve recensies die helemaal niets met Bol te maken hebben. ,,We begrijpen dat het frustrerend kan zijn om reviews te ontvangen die niets te maken hebben met klantenservice en daarom kunnen bedrijven reviews rapporteren bij ons integriteitsteam. Dan stellen wij een onderzoek in en wordt de recensie in het uiterste geval verwijderd.”Dat verwijderen is geen loos dreigement: vorige week meldde Trustpilot nog in 2020 ruim 2,2 miljoen valse reviews te hebben verwijderd.
Trustpilot bevestigt dat het mogelijk is om meerdere beoordelingen over één webwinkel of partij te schrijven, zoals Bol.com stelt. ,,Dat doen we omdat we erkennen dat dingen kunnen veranderen gedurende de klantreis.” Er is echter een belangrijke mits: ,,We nemen alleen de meest recente recensie mee bij het beoordelen van de TrustScore (de rating, red) van een bedrijf.”
Trustpilot, dat binnenkort naar de beurs hoopt te gaan, wijst nog fijntjes op het onderzoek van de Consumentenbond uit 2019 waar het Deense platform niet slecht uitsprong. De meeste door onderzoekers geplaatste neprecensies werden door Trustpilot herkend en eruit gefilterd.
Geavanceerde algoritmes
,,Kort samengevat gebruiken wij een sterke combinatie van toegewijde medewerkers en slimme technologie om ons platform te beschermen”, schrijft woordvoerster Mohr Wilson. ,,Onze speciaal toegesneden fraudedetectie-software herkent automatisch verdachte recensies en verwijdert nepbeoordelingen. We hebben er jaren over gedaan om de geavanceerde algoritmes en kunstmatige intelligentie te ontwikkelen en te verfijnen die aan de basis daarvan liggen. We investeren nog steeds fors op dat terrein. Onze software wordt ondersteund door getrainde experts die meldingen van misbruik onderzoeken.”
Van de hierboven al genoemde 2,2 miljoen verwijderde recensies in 2020 werd 70 procent gewist via de intelligente software en 30 procent handmatig, stelt Trustpilot.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Petitie: Voer vak 'digitale geletterdheid' in op school
Twee miljoen kinderen zijn niet voorbereid op een toekomst waarin nieuwe technologie een hoofdrol speelt, staat in een petitie die vandaag verschijnt. De nieuwe minister van Onderwijs moet daarom straks het vak ‘digitale geletterdheid’ invoeren op alle scholen. -
Begint je laptop vaak te blazen? Dit kan je eraan doen
Een laptop die gloeiend heet wordt of middenin een Zoom-gesprek begint te blazen is geen pretje. Onze techredacteur legt uit wat je daartegen kan doen en tipt enkele laptopkoelers. -
PREMIUMvideo
Hoe Bol.com ineens vijf sterren van klanten krijgt: ‘Ze kiezen voor een getal dat hen beter aanstaat’
Webwinkel Bol.com toont sinds kort op zijn homepage royale klantbeoordelingen, stukken beter dan de jaren daarvoor. De oorzaak blijkt geen plotse toename van superenthousiaste klanten, maar een andere recensiepartner. -
Verkopen webwinkel bol.com flink omhoog door opmars thuiswinkelen
De verkopen bij bol.com zijn vorig jaar met ruim de helft gestegen. Consumenten kochten voor 4,3 miljard euro bij de webwinkel, aldus moederbedrijf Ahold Delhaize. Dat was ruim meer dan het doel dat de onderneming voor bol.com had gesteld. -
PREMIUMwat zegt de wetenschap
Hoe ontloop je algoritmes? ‘Ga niet blind voor eerste Google-resultaten, scrol verder’
Algoritmes bepalen welke zoekresultaten we krijgen bij het googelen. Ze zouden onze mening beïnvloeden of ons in een bubbel doen belanden. Wat is daarvan waar?
-
Zo kun je een trage telefoon weer sneller maken
Hoe langer je een telefoon hebt, hoe langzamer hij soms aanvoelt. Gelukkig zijn er een paar dingen die je daartegen kunt doen. -
PREMIUM
Met een beamer maak je van je woonkamer een filmzaal
Het begrip homecinema is inmiddels ingeburgerd. Maar wil je de filmbeleving thuis echt naar een professioneel niveau tillen, dan kun je wel de popcorn achterwege laten maar niet de projector. -
Trage laptop? Zo maak je hem weer sneller
Is jouw laptop zo traag, dat je in de tijd dat Windows opstart rustig even koffie kan gaan zetten? Dan hebben het AD en Tweakers-laptopreviewer Jelle Stuip voor jou hieronder een aantal tips op een rij gezet. Ze zijn niet allemaal gratis, maar geven je laptop mogelijk wel een tweede leven.