Gebruik sociale media groeit dankzij corona, TikTok en Pinterest grote winnaars
Nederlanders gebruiken steeds meer sociale mediaplatformen tegelijk en loggen dagelijks vaker in. TikTok is de grote winnaar en is onder jongeren Facebook al voorbijgestreefd. Dat blijkt uit het Nationale Social Media onderzoek 2021 van Newcom.
Delen per e-mail
De coronapandemie blijkt voor veel sociale media gunstig te hebben uitgepakt. Vrijwel alle bekende platforms winnen of blijven stabiel. TikTok schiet naar 1,7 miljoen Nederlandse leden, een miljoen meer dan vorig jaar. Pinterest groeit van 3,5 naar 3,9 miljoen gebruikers (+337.000), LinkedIn van 4,7 naar 5 miljoen (+266.000) en Instagram van 5,6 naar 5,9 miljoen. Facebook blijft met 10,4 miljoen leden stabiel, terwijl op Twitter nu 2,9 miljoen Nederlanders te vinden zijn, 126.000 meer dan vorig jaar januari.
Sociale media wisten niet alleen meer gebruikers aan zich te binden, Nederlanders kijken er ook aanzienlijk vaker op. Facebook ziet dagelijks tenminste 7,3 miljoen Nederlanders eenmaal inloggen, bijna 200.000 meer dan vorig jaar januari. 3,7 miljoen landgenoten checken naar eigen zeggen dagelijks Instagram (+7 procent). TikTok is hier ook de grote uitschieter, het delen van korte grappige videofragmenten met muziek slaat aan: 836.000 Nederlanders komen er dagelijks, een jaar eerder was dat 281.000. Pinterest en LinkedIn winnen eveneens fors.
Nederlanders mogen sociale media intensiever gebruiken, de totale tijd neemt niet toe. Gemiddeld zeggen Nederlanders 97 minuten per dag eraan te besteden, vorig jaar was dat een minuutje meer. In totaal 13,7 miljoen van de bijna 14,7 miljoen Nederlanders ouder dan 15 jaar zijn actief op sociale media. Dat zijn 200.000 mensen meer dan vorig jaar, volgens Newcom komt dat puur door bevolkingsgroei.
De uitkomsten zijn heet van de naald, Newcom peilde er deze maand ruim 7000 Nederlanders van 15 jaar en ouder voor. Marktonderzoeker Hans Hoekstra reageert verrast op de uitkomsten. ,,De coronalockdowns lijken hun uitwerking niet te hebben gemist, alle platforms groeien. Nederlanders hebben meer tijd en reisden minder.” Opvallend feit is verder dat er nog altijd ruimte is voor nieuwkomers. ,,TikTok groeit ontzettend hard. Dat lijkt echter niet ten koste van concurrenten te gaan.” De winst van TikTok is met name spectaculair onder jongeren. Daar is het Chinese sociale netwerk in populariteit Facebook al voorbijgestreefd.
Opmerkelijk is de plotselinge winst voor gevestigde namen als LinkedIn en Pinterest. ,,Veel mensen zijn bezig met het opknappen van hun huis en Pinterest is een platform om daar inspiratie over op te doen,” stelt Hoekstra. Het vele thuiswerken jaagt het LinkedIn-gebruik op, denkt de marktonderzoeker. ,,Werknemers zijn nieuwsgierig hoe andere organisaties omgaan met Covid-19.” De jarenlange pijlsnelle groei van Instagram is ondertussen bijna stilgevallen. Het platform groeit eigenlijk enkel nog onder 40-plussers.
Bekijk onze trending nieuwsvideo’s in onderstaande playlist:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Texaanse chipfabrikanten gesloten wegens winterkou
Fabrieken van elektronische chips in de Amerikaanse staat Texas zien zich gedwongen om een week lang de deuren te sluiten. Door een koudegolf zijn de energieleveranciers niet in staat om voldoende stroom te leveren. De sluiting komt ongelegen, want er heerst op dit moment al een wereldwijd tekort aan halfgeleiders. -
TikTok meest gedownloade app in 2020, Among Us populairste game
TikTok was in 2020 wereldwijd de meest gedownloade app. Dat staat in een nieuw rapport van onderzoeksbureau Apptopia. 850 miljoen mensen zetten de app voor korte filmpjes op hun telefoon. Op het gebied van games was Among Us de nummer één, met 264 miljoen downloads. -
Review
Een televisie en honderden schilderijen ineen, The Frame staat goed in iedere huiskamer
De prijzen van grote televisies zijn de afgelopen jaren sterk gedaald, met als gevolg dat we gemiddeld steeds grotere schermen in huis halen. Grote televisies hebben echter ook nadelen. Een belangrijke reden voor veel mensen om juist géén groot scherm te kopen, is dat de tv een zwart vlak in de woonkamer wordt wanneer hij uit staat. Met The Frame wil Samsung daar verandering in brengen en dat lukt de fabrikant goed. -
CD Projekt Red is slachtoffer van ransomware en verwacht dat data uitlekt
CD Projekt Red is slachtoffer geworden van ransomware. De Cyberpunk 2077-ontwikkelaar zegt dat interne systemen getroffen zijn en toont een notitie die de aanvallers hebben achtergelaten. CD Projekt Red gaat niet in op de eisen en verwacht dat gestolen data uitlekt. -
Koken & eten
Deze makkelijke tosti scoort miljarden views op TikTok
Op TikTok is een truc om makkelijk met een tortilla een tosti te maken een grote trend. De video’s scoren bij elkaar miljarden views.
-
Belastingdienst voldoet pas in 2024 volledig aan privacywet
De Belastingdienst voldoet pas in 2024 volledig aan de privacywet. Staatssecretaris Hans Vijlbrief zei dat het nog jaren gaat duren voordat alle applicaties voldoen aan de eisen van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), en dat er nog veel werk te doen is. -
Parlement Australië keurt baanbrekende mediawet goed
Het Australische parlement heeft een baanbrekende mediawet goedgekeurd die digitale platforms verplicht nieuwsmedia te betalen voor nieuwscontent die via de platforms wordt verspreid. De wet haalde het zoals verwacht met weinig tegenstand in het Australische parlement. -
Boete voor webhost die kinderporno niet snel weghaalt: ‘Tijd van vrijblijvendheid is voorbij’
Internetbedrijven die (onbedoeld) kinderporno op hun servers hebben en daarover een melding binnenkrijgen, moeten dat materiaal straks binnen 24 uur verwijderen. Doen zij dat niet, dan riskeren zij een boete die kan oplopen tot maximaal 4 procent van de bedrijfsomzet. Een nieuwe onafhankelijke autoriteit kan nalatige webhosts dwingen mee te werken en zonodig de dwangsommen opleggen.