Volledig scherm
© AP

IOC ziet competitief gamen voorlopig niet zitten: ‘industrie is té commercieel gedreven’

Het Internationaal Olympisch Comité (IOC) ziet het vooralsnog niet gebeuren dat e-sports als serieus onderdeel wordt overwogen voor het olympisch programma. Volgens de organisatie zou de sport niet passen bij de olympische waarden, omdat de industrie voornamelijk commercieel gedreven is.

Ook de hoeveelheid geweld in games zou een doorn in het oog zijn van het comité. Verder worden bezwaren genoemd als de conclusie dat de e-sportsindustrie zich nog altijd snel ontwikkelt en er sprake is van wisselende populariteit van specifieke games. Daarnaast wordt de industrie als ‘gefragmenteerd’ omschreven, waarbij het comité opmerkt dat er stevige concurrentie is tussen commerciële partijen. 

Meest opvallende uitspraak: de industrie zou commercieel gedreven zijn. Het comité staat erop dat dat bij traditionele sporten niet het geval is: die zijn namelijk op waarden gebaseerd. Om die reden is de discussie over toelating van videospellen tot de Olympische Spelen nog te prematuur, aldus het IOC.

Ward Geene, co-founder van Esports Club, vindt het een gemiste kans: ,,Het is spijtig dat het IOC e-sports nog geen erkenning wil geven. De e-sports heeft het niet nodig, maar het zou helpen om het fenomeen mainstream op de kaart te zetten. Ik zie het als een gemiste kans voor de Olympische spelen en niet andersom.’’

Geene vindt het ook problematisch dat het comité e-sports op een grote hoop gooit. ,,We hebben het over tientallen games die allemaal onder de noemer e-sports vallen. Ze zouden het eigenlijk per game moeten bekijken, zoals ze dat ook bij de sporten doen.’’

Toekomst

Overigens is het geen complete afwijzing van electronic sports. Gezien de oververtegenwoordiging van de ‘nieuwe generatie’ in het competitief gamen, begint e-sports een serieuze concurrent te worden voor traditionele sporten. Het IOC blijft daarom de ontwikkelingen rondom de sport op de voet volgen en heeft contact met de e-sportscommunity om voeling te houden met het onderwerp. Verder stelt het IOC vast dat competitief gamen voor een fysieke activiteit staat die vergelijkbaar is met die van meer traditionele sporten.

Duitsland is inmiddels wel met de tijd meegegaan en heeft een 24/7 themakanaal gelanceerd rondom e-sports. Lees hier meer.