Volledig scherm
© ANP XTRA

KPN start aanleg van glasvezel: in 2021 een miljoen huishoudens aangesloten

KPN gaat in december nog beginnen met de aanleg van glasvezel in wijken van vier Nederlandse steden. Het is onderdeel van een nieuwe strategie van het telecombedrijf, dat in 2021 een miljoen huishoudens wil aansluiten op glasvezel.

Vanaf vandaag kunnen bewoners van Het Spijkerkwartier in Arnhem, De Biezen in Dongen, Helvoirt en Zwolle Noord-Oost bezoek verwachten. Het gaat om voorbereiders die de locatie verkennen voor optimale aansluitpunten, zij vragen ook om toestemming voor het aanleggen. Zij kunnen zich gewoon legitimeren, aldus KPN. Het gaat voor nu om zo’n 10.000 huishoudens.

De focus op glasvezel maakt onderdeel uit van een nieuwe strategie van KPN. Door een flinke reorganisatie, waaronder het reduceren van een hoeveelheid werknemers, kan er meer geïnvesteerd worden in het netwerk. Een woordvoerder van KPN zegt dat de reductie in arbeidskosten niet direct uit te drukken is in een concreet aantal voltijdsbanen (fte), omdat het ook inhuur van extern personeel betreft. Momenteel telt KPN nog ongeveer 12.600 voltijdsbanen.

Modern telecombedrijf

Met deze zet versnelt KPN zijn omvorming van een telefoonbedrijf naar een modern telecombedrijf. KPN heeft al langer te maken met teruglopende omzet, vooral omdat klanten minder bellen en meer de nadruk op data leggen. In de markt werd rekening gehouden met de aankondiging van een flinke reorganisatie. De dit jaar aangetreden topman Maximo Ibarra voerde eerder al wijzigingen door in het managementteam van KPN.

De kostenbesparingen moeten investeringen in het datanetwerk mogelijk maken. De telecomsector is in de beginfase van de overgang naar 5G-netwerken, die hogere snelheden internet, maar vooral ook nieuwe toepassingen, zoals in de landbouw of in verbonden auto’s, mogelijk moeten maken.

Ook moet de winstgevendheid worden opgekrikt door de bijgewerkte strategische plannen voor de komende drie jaar. Naast de kostenbesparing zet KPN ook in op groei van winstgevende activiteiten en een stabilisering van de totale omzet. Ibarra vindt dat KPN de laatste jaren al goede vooruitgang heeft geboekt met zijn bedrijfsveranderingen. ,,Maar het veranderende landschap vereist dat we flexibeler worden en innovaties voor klanten sneller doorvoeren.”