Volledig scherm
Ja-sticker voor ongeadresseerd drukwerk © xxxx

Ja-sticker naar alle Tilburgers

TILBURG - Alle Tilburgers ontvangen de komende periode aan Ja-sticker van de gemeente. Ze kunnen dan zelf kiezen of ze die op de brievenbus plakken en dus ook ongeadresseerd reclamedrukwerk willen ontvangen.

Op voorstel van het CDA wordt de invoering van de nieuwe sticker per 1 januari 2020 aangescherpt. Wethouder Berend de Vries (D66) nam een motie over. ,,Het is draagvlak voor het belang van de folder. We moeten niet onderschatten hoe belangrijk die is en en hoeveel mensen ervan gebruik te maken", aldus indiener Ton Gimbrère. 

De sticker moet blijvend beschikbaar blijven, onder andere via het stadskantoor en buurthuizen. En de gemeente moet al voor 1 december, dus ruim voor de feestdagen, de burgers over de invoering informeren. De sticker moet papierverspilling tegengaan. Doordat mensen expliciet moeten aangeven dat ze folders willen ontvangen, verwacht de gemeente jaarlijks 1150 ton minder papierafval te hoeven ophalen. 

Grachtengordel-voorstel

De LST vindt dat grote bedrijven als Bol.com worden bevoordeeld. ,,Zij kunnen het zich permitteren geadresseerde reclame te versturen”, aldus Peter van den Hoven. Maar uiteindelijk stemde alleen Lokaal Tilburg tegen de invoering van de Ja-sticker. ,,Een Amsterdamse grachtenvoorstel", sneerde Frans van Aarle. ,,We ontnemen kleine ondernemer zo de kans in hun eigen wijk hun eigen product te promoten.”